Binnen veel bedrijven waar sales het hart van het succes vormen, tellen alleen de cijfers. Haal binnen wat er binnen te halen valt om zoveel mogelijk verkopen te realiseren en de omzet tot de top te doen stijgen. Als zzp'er wil je natuurlijk ook zoveel mogelijk omzet draaien en winst behalen. Je kan dezelfde weg volgen als grote commerciële bedrijven en alleen de verkopen laten tellen of de keuze maken je klant te helpen en dat als perfecte sale te zien. Het is natuurlijk niet zo dat alle ondernemers alleen maar commercieel bezig zijn. Het echt willen helpen van klanten is in veel gevallen net zo belangrijk als zzp'er.
Inhoudsopgave
Verschillende soorten klanten
Perfecte klant helpen
Verschillende soorten klanten
Er zijn verschillende soorten klanten te onderscheiden. De belangrijkste klant voor jouw bedrijf is de klant die je echt nodig heeft. Zo zijn er ook klanten die geen ideale match met je bedrijf vormen, maar die wel nog op een goede manier bijdragen aan je omzet. Dan is er nog een groep klanten die eigenlijk helemaal niet bij je bedrijf past, maar die je toch wilt binnenhalen om er maar geld aan te verdienen. Deze laatste groep met klanten vormt een groep met klanten die waarschijnlijk nooit tevreden zijn, omdat jouw bedrijf net niet biedt wat gevraagd wordt. Deze groep kost niet alleen veel energie, maar ook gewoon tijd en geld.
Perfecte klant helpen
Het is voor iedereen als zzp'er ideaal om in een situatie te komen waarin je de focus legt om de perfecte klant te helpen. Dat maakt het voor jou namelijk veel leuker om je werk te doen. Je klant is tevreden met de oplossing die je biedt en de kans is groot dat het een terugkerende klant wordt die je tot je vaste klantenkring mag gaan rekenen. Bovendien ben je geen tijd kwijt aan klanten die eigenlijk niet tot je doelgroep behoren en waar je waarschijnlijk alleen maar meer werk aan hebt en ergernis van krijgt.
Het is uiteraard lastig om met deze manier van perfecte sales van je product of dienst te beginnen als je nog weinig klanten hebt. Toch is het aan te raden om je denkwijze daarin te veranderen, omdat het je werk plezieriger maakt en er echte goede klanten aan overhoudt. Richt je daarom niet op het scoren met een verkoop, maar op het echt helpen van klanten waar jij een oplossing voor hebt.
Mijnzzp.nl