Persberichten kunnen een krachtig middel zijn om bepaald nieuws onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Kleine ondernemers schrijven en versturen geen persberichten, grotere bedrijven doen dit doorgaans wel. Ook redacties van brancheverenigingen, belangenbehartigers en de overheid versturen veel persberichten, die meestal een grote doelgroep bereiken. Er zijn redelijk veel mensen die geen echte meerwaarde zien in persberichten, dit komt gedeeltelijk omdat er veel persberichten worden opgesteld en verstuurd die feitelijk geen persberichten zijn. Deze berichten brengen geen nieuws maar moet eerder gezien worden als reclameberichten, en hiervoor zijn persberichten niet bedoeld. De betere nieuwssites, journalisten en redacties zullen geen aandacht besteden aan dit soort persberichten. Ook persberichten die vaag of incompleet zijn worden meestal niet behandeld.
Wanneer plaatst iemand mijn persbericht
Er is bijna nooit een garantie dat persberichten geplaatst worden. Persberichten moeten mensen aanspreken en interessant zijn. Daarnaast moet de opmaak kloppen en kunnen er maar beter geen schrijffouten in het persbericht staan. De inhoud van het persbericht moet niet te lang zijn en pakkend zijn.
Bij het versturen van een persbericht gaat het nogal eens mis, waardoor goede persberichten alsnog niet geplaatst worden. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een persbericht naar een algemeen e-mailadres waardoor deze in de spambox terecht kan komen, of binnenkomt op de verkeerde afdeling. De grotere redacties en journalisten krijgen doorgaans iedere dag veel persberichten binnen. Ze nemen vaak niet de moeite om verkeerd geadresseerde persberichten op te zoeken, waardoor deze dus niet geplaatst zullen worden.
De belangrijkste reden waarom persberichten niet geplaatst worden is in veel gevallen omdat het persbericht geen echt persbericht is. Dat een winkel nieuwe producten binnen heeft gekregen is geen persbericht waardig. Wel kan een uitbreiding van de winkel of een tweede vestiging interessant zijn voor de juiste doelgroep.
Daarnaast is het gebruikelijk dat een persbericht voorzien is van een voetnoot “Noot voor de redactie”, waarbinnen extra informatie staat zoals een contactpersoon en waar eventueel beeldmateriaal te downloaden is dat bij het persbericht hoort. Wanneer journalisten een persbericht echt interessant vinden nemen ze doorgaans contact op om extra informatie te vergaren. Het is dus belangrijk om een contactpersoon te vermelden met telefoonnummer. Zorg er ook voor dat de juiste contactpersoon aanwezig is om eventuele vragen te beantwoorden na het versturen van het persbericht.
Wat is een persbericht onder embargo
Wanneer er een persbericht niet vóór een bepaalde datum overgenomen mag worden moet dit gemeld worden in het persbericht. Meestal is dan te lezen “Persbericht onder embargo”, met de datum en tijd wanneer het persbericht gepubliceerd mag worden. Het eerder opsturen van een persbericht geeft de redactie en journalisten extra tijd om zich voor te bereiden op het persbericht.
Hoe moet je niet een persbericht opstellen
Opdringerige persberichten, zoals persberichten met te veel hoofdletters in de titel, worden meestal zo in de prullenbak gegooid. Het misbruiken van hoofdletters in de titel geeft extra aandacht aan een persbericht op een verkeerde manier. Persberichten moeten voorzien zijn van extra informatie, zoals een contactpersoon en telefoonnummer. Wanneer dit niet aanwezig is zal een persbericht niet geplaatst worden.
De opmaak van een persbericht moet goed zijn en de inhoud mag niet te lang zijn. Dit betekent dat het persbericht opgebouwd moet zijn in duidelijke kopjes. De meeste persberichten zijn niet langer dan een A4-tje qua tekst. De inhoud van een persbericht moet nieuwswaardig zijn. Het is dus niet de bedoeling dat de inhoud alleen maar reclame betreft.
De tekst van een persbericht kan het beste op een zakelijke manier geschreven worden zonder de lezer denkt reclame te lezen. Wanneer lezers een persbericht interessant vinden zoeken ze zelf hun weg wel. Online persberichten worden meestal voorzien van een linkje naar een eventuele website.
De titel van een persbericht moet kloppen
Journalisten beoordelen een persbericht in eerste instantie op de titel. De titel van een persbericht is dan ook zeer belangrijk te noemen. Een titel moet meteen duidelijk maken van wie het bericht afkomstig is en welke strekking het persbericht heeft.
Foute titel persbericht:
- Directeur stapt op
- Terugroepactie auto's
- MEER ZZP-ERS AAN HET WERK!!!!
Goede titel persbericht:
- Directeur KPN stapt op
- Terugroepactie Volkswagen
- Meer zzp-ers aan het werk
Werkt het versturen van persberichten tegenwoordig nog?
Dit is afhankelijk van het soort persbericht en de bereikbaarheid van de doelgroep. Het bezitten van een goed adressenbestand zal zeker bijdragen aan het overnemen en de verspreiding van het persbericht. Het heeft over het algemeen geen zin om willekeurig persberichten te sturen, omdat lang niet iedereen geïnteresseerd zal zijn in het persbericht.
Er bestaan tegenwoordig diverse soorten persberichtenwebsites waar persberichten geplaatst kunnen worden. Echter wie kritisch kijkt zal zien dat de meeste berichten op dit soort websites bestaat uit reclameberichten en niet uit persberichten. Kwalitatief gezien heeft het over het algemeen niet veel zin om je persberichten op dit soort websites te plaatsen. Er zijn ook goede websites, maar de meeste zijn erg reclamegericht. Wie een persbericht echt onder de aandacht wil brengen moet dan ook rechtstreeks nieuwsredacties benaderen.
Mijnzzp.nl