De markt voor podcasts heeft de laatste jaren een enorme toevlucht genomen en de populariteit ervan is ongekend groot. Dat biedt voor ondernemers in uiteenlopende branches mogelijkheden om ook podcasts te gaan maken. Het concept heeft zich al bewezen, zoals dat in het verleden met blogs en vlogs ook het geval is geweest. Door als zzp'er een podcast te maken, heb je een nieuw marketinginstrument in handen. Daarmee is het mogelijk om klanten te entertainen en te inspireren. Dat is goed voor de klantenbinding en het vergroten van je naamsbekendheid.
Inhoudsopgave
Onderwerpen voor podcasts
• Voordelige manier van reclame
• Netwerk uitbreiden
Onderwerpen voor podcasts
Er zijn allerlei onderwerpen te bedenken voor het opnemen van een podcast. Denk maar aan een onderwerp als duurzaamheid bij het verbouwen van woningen. Of aan sport als thema als je een winkel hebt in sportkleding. Zo zijn er verschillende thema’s te bedenken die afgestemd zijn op je bedrijf, product of dienst. Het voordeel van het maken van een podcast is dat er geen sprake is van een live-uitzending. Je hebt dan ook de mogelijkheid om in alle rust de podcast te bewerken en bijvoorbeeld muziek toe te voegen of het volume aan te passen.
Voordelige manier van reclame
Een podcast maken als zzp'er is een hele voordelige manier van reclame maken. Het kost je hooguit wat van je tijd en energie die je eraan besteedt. Uiteraard is het wel handig om over opnameapparatuur te beschikken en over de juiste software. Een ander voordeel is dat je met het beschikbaar stellen van podcasts bij je toehoorders overkomt als een expert.
Je praat natuurlijk over onderwerpen waar je verstand van hebt en daarmee groei je bij je publiek vanzelf uit tot autoriteit. Verder is er het voordeel van podcasts dat deze op een simpele manier te delen zijn, waardoor er nog meer mensen naar gaan luisteren. Er zijn tegenwoordig genoeg voorbeelden te vinden van populaire podcast die over veel luisteraars beschikken.
Netwerk uitbreiden
Op het moment dat je veel luisteraars krijgt dan is dat perfect om je netwerk verder uit te breiden. De kans is dan groot dat er experts op het vakgebied onderdeel willen zijn van je podcast. Bovendien is het ook mogelijk om zakelijke relaties uit je bestaande netwerk uit te nodigen om langs te komen. Ook het inzetten van Clubhouse kan positief werken.
Lees ook ons artikel: Een eigen YouTube kanaal starten: steeds populairder
Mijnzzp.nl