Team Mijnzzp

Laaghangend fruit in SEO

"Laaghangend fruit" is een term die we vaak zien in SEO kringen. Maar wat betekent het, en hoe kun je ervan profiteren? In dit artikel geven we uitleg over deze vraagstelling, plus praktische tips om laaghangend fruit in je SEO-strategie te integreren. Met laaghangend fruit bedoelen we zoektermen met een laag volume. Dit is een effectieve seo strategie om met goede content je doelgroep te bereiken.

SEO toepassenDe snelste manier om resultaten te boeken binnen je SEO-strategie is het gaan voor laaghangend fruit. Het is niet zo dat je voor deze zoekwoorden een andere strategie moet hanteren, maar het vereist wel minder inspanning voordat je resultaat zult zien. Je zult merken dat zoektermen met laag volume (laaghangend fruit) niet altijd overal te vinden zijn. Maar ook als je eerder kiest voor meer volume, is het goed om in ieder geval enkele zoekwoorden met laag volume in je strategie op te nemen.

Inhoudsopgave
Short tail zoekwoorden
Long tail zoekwoorden
Long tail zoekwoorden gebruiken
Long tail zoekopdrachten
Lange long tail zoekopdrachten
Long tail strategie
Waarom is een zoekwoorden analyse belangrijk?
Wat zijn makkelijke zoekwoorden om te scoren in Google?
Zoekmachine optimalisatie
Verschillende handige SEO tips
Creëer unieke content
Start een eigen blogsite naast je bestaande website
Vergroot de invloed van je website
Google Search console
Zoekterm invoeren en zoekwoorden bepalen
Andere zoekmachines gebruiken
Toegevoegde waarde creëren
Bepaald onderwerp extra uitlichten
Zoekwoorden en zoekvolumes
Conclusie in het kort

Short tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn meestal zoektermen die bestaan uit 1 of 2 zoekwoorden. Dit zijn vaak woorden met een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Het ranken op short tail zoekwoorden is in de meeste gevallen moeilijk. Daarnaast kunnen short tail zoekwoorden ook verkeerde resultaten opleveren. Dit komt doordat er veel combinaties te maken zijn met twee woorden. Dit alles maakt het lastig om te scoren op short tail zoekwoorden. Mocht je met specifieke zoekwoorden op plek 1 of 2 staan van Google, dan heb je een toppositie te pakken.

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit drie woorden tot een volledige zin. Het zoekvolume voor long tail zoekwoorden is in de meeste gevallen veel lager dan bij short tail zoekwoorden, en de concurrentie is stukken lager. Dit alles biedt jou als marketeer kansen om met je content beter te scoren op long tail zoekopdrachten. Het hoog ranken op relevante zoekwoorden en het beter converteren, is bij long tail zoekopdrachten makkelijker. Dit komt vooral door de combinatie van woorden, zoals in een zin of paragraaf. Long tail woordcombinaties hebben vaak maar één intentie, namelijk een duidelijke vraag.

Long tail zoekwoorden gebruiken

Online marketing resultaten metenLong tail zoekwoorden zijn dus interessant om te gebruiken. Je kunt er niet alleen meer conversie mee behalen en de vindbaarheid verbeteren, maar ook een betere positie in Google door krijgen. De meeste zoektermen die ingegeven worden binnen Google en andere zoekmachines betreft long tail zoekwoorden. Het kan dus handig zijn om bepaalde veelgestelde vragen te beantwoorden door middel van long tail zoekwoorden.

Long tail zoekopdrachten

Long tail zoekopdrachten hebben dus als grote voordeel dat de zoekopdrachten vrij specifiek zijn. De kans is dan ook groot, dat je doelgroep daarmee in aanraking komt via Google en jouw website bezoekt, of dat er direct een conversie plaatsvindt. Het zoekvolume met betrekking tot long tail zoekopdrachten is wel veel lager in tegenstelling tot short tail.

Lange long tail zoekopdrachten

Extreem lange long tail zoekopdrachten komen bijna niet voor, en zal in de meeste gevallen geen bezoekers opleveren. Dit zijn vaak zoekopdrachten die nog nooit eerder ingevoerd zijn binnen Google of andere zoekmachines. Het heeft dus geen zin om je te richten op dit soort zoekopdrachten.

Long tail strategie

Wanneer je wil scoren op specifieke zoektermen, dan is het belangrijk om gebruik te maken van een long tail strategie. Het zijn vooral commerciële websites die gebruikmaken van long tail marketing om de concurrentie voor te blijven. Long tail SEO richt zich vooral op specifieke zoekwoorden om de vindbaarheid en de conversie te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan de long tail zoekwoorden "nieuwste smartwatch met leren band" of aan de zoekterm "gouden ring met echte briljanten".

Bezoekers die binnenkomen op een specifieke zoekopdracht zijn meestal geïnteresseerd en kopen vaker iets. Het is dus belangrijk je te richten op een combinatie van lange zoekwoorden om meer leads binnen te halen. Het is vanzelfsprekend belangrijk om passende woorden voor een zoekopdracht te bedenken. Ook andere zoekopdrachten die raakvlakken hebben met het onderwerp kunnen waardevol zijn.

Waarom is een zoekwoorden analyse belangrijk?

Het gebruiken van de juiste zoekwoorden is de sleutel tot het vinden van de juiste doelgroep voor je bedrijf. Door in te spelen op wat mensen zoeken, kun je namelijk eenvoudig meer bezoekers bereiken en daarmee ook meer omzet genereren. Gebruik bijvoorbeeld Google Search Console om een zoekwoorden analyse uit te voeren, of een andere handige tool.

Werken aan website op laptopDoor het gebruiken van Google Search Console is het mogelijk om relevante keywords te vinden. Deze zoekwoorden geven je beter inzicht met betrekking tot welke zoekwoorden gaan helpen om hoger te scoren in de zoekresultaten. Zonder het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek is de kans groot dat je niet zal ranken in de zoekresultaten. Ook is het belangrijk om naar het zoekvolume van woorden te kijken. Scoren in Google is vaak alleen mogelijk door het analyseren van zoekwoorden.

Wat zijn makkelijke zoekwoorden om te scoren in Google?

Hiervoor kun je het beste zoeken naar het laaghangende fruit. Dit heeft betrekking op zoekopdrachten met een positie drie tot en met tien binnen Google. Vanzelfsprekend kan iedereen dit op een eigen manier invullen als het gaat om de positie. Het gaat erom dat je kiest voor zoekwoorden, waarmee je relatief makkelijk kunt scoren in Google.

De gemiddelde positie van long tail zoekwoorden ligt op een positie vijf tot en met vijftig. Het gaat dus om zoekwoorden die niet vaak door gebruikers worden gebruikt, maar wel altijd in de top 100 binnen Google te vinden zijn. Bepaalde zoekwoorden kunnen hoger of lager scoren in Google. Met andere woorden kan de gemiddelde positie per zoekopdracht verschillen. De relevantie is bij long tail zoekwoorden meestal hoog, en dus kan je een hoog volume behalen.

Zoekmachine optimalisatie

Wie wil scoren binnen de Google zoekmachine zal optimalisatie technieken moeten toepassen. Hiervoor kan je gebruikmaken van Google Search Console om de belangrijkste zoekwoorden te bepalen. Een zoekwoorden onderzoek geeft je inzicht hoe je kan scoren in Google. Zoekmachine optimalisatie gaat wel verder dan het alleen onderzoeken van relevante zoekwoorden. Er zijn verschillende seo tools die je kan gebruiken wanneer we spreken van optimalisatie. Denk hierbij aan tools, zoals Google Analytics, Google Webmaster Tools, Moz en Ahrefs. Ook SEO technisch gezien moet je website of webshop goed in elkaar gezet zijn.

Verschillende handige SEO tips

De belangrijkste seo tip is dat Google vooral aandacht heeft voor kwalitatieve websites. Dit betekent dat websites met een goede en duidelijke structuur, waar de content op logische manier is opgebouwd beloond worden. Kwalitatieve websites met relevante informatie scoren meestal goed binnen Google. Het seo optimaliseren van je website is superbelangrijk wil je vindbaar zijn. In eerste instantie is het optimaliseren van je website belangrijker dan de inhoud.

Creëer unieke content

Wie wil scoren op een bepaald zoekwoord kan het beste goede content maken. Dit is de eerste stap naar succes met SEO. Dus, schrijf unieke content waarin jouw bedrijf of merk zich onderscheidt van concurrenten. Hiermee bedoelen we dat je niet alleen kan schrijven over jouw product of dienst, maar ook echt moet laten zien waarom het zo belangrijk is, en hoe anderen er voordeel van kunnen hebben. Je content ideeën moeten passen bij de doelgroep die je wil aanspreken. Ook moet je goed kijken wat de belangrijkste zoekwoorden zijn voor een product of dienst.

Start een eigen blogsite naast je bestaande website

Niet iedere website of webshop is geschikt om ook ruimte te maken voor een blog. In dat geval begin je een losstaande blogsite. De reden hiervoor is dat blogsites bijzonder goed scoren als we spreken van SEO. Het maken van unieke content waarin jouw bedrijf of merk zich onderscheidt van de concurrenten, is dan een must. Blogs gaan scoren binnen Google als er goede content op staat met relevante zoekwoorden en tags. De blogsite kan je op belangrijke zoekwoorden doorlinken naar je bedrijfswebsite.

Vergroot de invloed van je website

Uitleg SEOOm de concurrentie voor te blijven, moet je continu werken aan de vindbaarheid van jouw website. Het optimaliseren van je site is daarbij de basis voor een betere ranking in Google en andere zoekmachines. Een slimme manier om meer autoriteit op te bouwen is door aan linkbuilding te doen. Het binnenhalen van kwalitatieve backlinks werkt vele malen beter dan eindeloos adverteren. Backlinks krijgen kan onder andere door aan blogmarketing te doen.

Google Search console

Google search console is een belangrijke tool voor webmasters en online marketeers. Voor het optimaliseren van je website of webshop, moet je altijd relevante data kunnen verzamelen. Deze data kan je gebruiken om te bepalen welke pagina's er goed scoren, of niet, en waarom dit zo is. Binnen search console is het mogelijk om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren, en het zoekvolume van specifieke woorden te bekijken. Daarnaast kent Google search console nog veel meer handige tools, die je beter inzicht geven met betrekking tot het optimaliseren van je site. Het leren werken met Google search console kan wel een uitdaging zijn.

Zoekterm invoeren en zoekwoorden bepalen

De juiste zoekterm bepalen is mogelijk door het gebruiken van Google Suggest. In Google Suggest (de zoekbalk) wordt een lijst met zoektermen getoond die passend zijn bij de ingevulde term. Een term met veel suggesties is niet per definitie een slechte zoekopdracht. Daarnaast kan je onderaan de pagina een blok zien met relevante zoekopdrachten. Maak het niet te moeilijk en denk zoals ieder mens dat doet. De zoekresultaten kan je vervolgens weer meenemen in je zoekwoorden onderzoek.

Andere zoekmachines gebruiken

Bekijk de resultaten van je zoekopdracht ook in andere zoekmachines. Type je zoekwoorden bijvoorbeeld op YouTube in. YouTube is na Google de belangrijkste zoekmachine. Hierdoor kun je misschien andere inzichten krijgen en beter antwoord krijgen op een bepaalde vraag. Zoekwoorden waarvoor je geen goede resultaat kunt vinden, kun je beter aanpassen naar een ander zoekwoord. Het vinden van nieuwe zoekwoorden is meestal niet moeilijk, echter kan creativiteit wel belangrijk zijn.

Toegevoegde waarde creëren

Om de concurrentie voor te blijven is het belangrijk om relevant te zijn. Bij alle artikelen die je maakt, moet je voor jezelf bedenken hoe bepaalde onderwerpen een toegevoegde waarde hebben. Dit is de beste manier om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Het bedenken van passende onderwerpen is vaak niet moeilijk, echter het maken van waardevolle content wel. Weet en begrijp voor jezelf bij alle artikelen, waarom je ze schrijft en wat het doel moet zijn. Het zomaar schrijven van een artikel heeft meestal geen zin. Google zelf kijkt ook echt naar de relevantie van een artikel.

Bepaald onderwerp extra uitlichten

Lukt het je niet om te ranken op een zoekwoord, probeer dan een andere manier om te ranken. Bijvoorbeeld door het hoofdonderwerp extra uit te lichten in je artikel. Door bepaalde data of feitjes aan jouw onderwerp toe te voegen, kun je meer waarde toevoegen.

Ook kan het raadzaam zijn om een artikel extra kracht te geven door het hoofdonderwerp te linken naar andere content die je gemaakt hebt. Als je dus meerdere zoekwoorden hebt die niet goed score, probeer dan eens wat anders met jouw artikel! Vergeet niet hoe belangrijk interne linkbuilding kan zijn voor de structuur van je website. Het laaghangende fruit dus!

Zoekwoorden en zoekvolumes

Een zoekwoorden onderzoek uitvoeren binnen Google search console is alleen nuttig als je ook kijkt naar het zoekvolume van nieuwe zoekwoorden. Het zoekvolume geeft aan hoeveel mensen er per maand op een zoekwoord zoeken. Een belangrijke toevoeging hierbij is wel, dat het zoekvolume per land, regio of stad kan verschillen. Daarnaast kan er sprake zijn van andere relevante zoekwoorden die invloed hebben op het zoekvolume. Je kan de resultaten binnen Google search console dan ook niet zomaar blind overnemen. Zoekwoorden onderzoek en zoekvolume zijn dus belangrijke tools om het beste zoekwoord te vinden.

Conclusie in het kort

Zoek naar long tail zoekwoorden en bekijk verschillende zoekopdrachten om te bedenken welke content je kunt maken. Google zelf naar een zoekwoord om te bepalen hoe je wilt scoren. Denk hierbij zoals een gebruiker denkt, wat is de vraag en waar vind je het antwoord hierop. Door het maken van waardevolle content, kun je zoekmachines overtuigen dat jij de beste website bent binnen een specifiek onderwerp.

Resultaten meten marketingVarieer met verschillende zoekopdrachten om te bekijken hoe de concurrentie scoort op bepaalde zoekopdrachten. Voer je zoekopdrachten ook in bij andere zoekmachines om te zien hoe populair een specifiek zoekwoord is. Het kan ook helpen om een zoekopdracht met andere termen in te voeren. Hierdoor krijg je nog meer inzicht, en kan je misschien een andere optie vinden om de concurrentie in te halen.

Mijnzzp.nl