Heb je veel klanten, maar komen die niet steeds bij je bedrijf terug? Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom klanten afhaken en voor een concurrent kiezen. Als je eenmaal weet wat de mogelijke redenen zijn dan kan je die kennis gebruiken om klanten voortaan wel te laten terugkomen. Bekijk hier maar eens een aantal redenen waarom klanten niet bij je terugkomen.
Inhoudsopgave
Onjuiste afstemming en mismatch
• Feedback negeren
• Geen aandacht voor betrokkenheid
• Onduidelijkheid over dienst of product
Onjuiste afstemming en mismatch
Het is niet altijd slim om te proberen zoveel mogelijk aan een klant te verkopen. Vooral niet als het om een onjuiste afstemming tussen product en klantbehoefte gaat. Oké, je hebt dan eenmalig een goede slag geslagen, maar er is een grote kans dat de klant niet weer komt. Een mismatch leidt namelijk tot ontevredenheid en dat verkleint de kans op terugkeer van de klant. Zorg dus voor helderheid over het product en laat het concreet aansluiten op de klantbehoefte.
Feedback negeren
Het is voor een ondernemer nooit leuk om negatieve feedback te krijgen en zeker niet als deze terecht is. Een veelgemaakte fout is echter dat ondernemers er een handje van hebben om negatieve feedback te negeren. Dan lijkt het net alsof je de klant niet tegemoet wilt komen met bijvoorbeeld het verbeteren van de service of het oplossen van een probleem. Reageer je helemaal niet dan zie je de klant waarschijnlijk niet weer.
Geen aandacht voor betrokkenheid
De beste klanten zijn de klanten die zich betrokken voelen bij je bedrijf, merk, product of dienst. Laat je het na om aandacht te schenken aan het creëren van betrokkenheid dan laat je daarmee ook omzet liggen. Het is nu eenmaal zo dat betrokken klanten eerder geneigd zijn om naar hetzelfde bedrijf toe te gaan in plaats van naar een concurrent. Creëer daarom betrokkenheid door onder meer actief te zijn op social media, nieuwsbrieven te sturen en contact te onderhouden.
Onduidelijkheid over dienst of product
Er zijn klanten die nooit meer terugkomen, maar er zijn ook klanten die bij wijze van spreken al binnen zijn, maar direct weer weggaan. Dat heeft vaak te maken met onduidelijkheid over het product of de dienst. Zorg daarom voor een duidelijke introductie met uitleg over een product of dienst. Maak bijvoorbeeld gebruik van veelgestelde vragen op je website.
Mijnzzp.nl