Wie met een website goed vindbaar wil zijn in de verschillende zoekmachines zal aan de SEO-waarde moeten werken. Zonder goede SEO-waarde is het goed vindbaar zijn bijna onmogelijk. Er zijn verschillende belangrijke waardes waarmee je rekening moet houden om de autoriteit van je website te verbeteren. Het verhogen van de autoriteit is overigens niet makkelijk en kan veel tijd in beslag nemen. In dit artikel lees je meer over het verhogen van je SEO-waarde en hoe je dit precies aanpakt.
Inhoudsopgave
SEO-waarde te verhogen
Waarmee kun je de SEO-waarde verhogen
• Wat is Domain Authority?
• Wat is Page Authority?
• Wat is Trust Flow?
• Belangrijke en betrouwbare websites
• Waardevolle informatie
Hoe kun je zien hoe je website scoort?
Hoe belangrijk is DA, PA en TF
• Hoe kun je de domein autoriteit van je website verhogen
• Hoe kun je de page authority van je website verhogen
• Wat werkt om de DA, PA en TF omhoog te krijgen?
• Wat werkt niet om de DA, PA en TF omhoog te krijgen?
Hoe zit het met de PageRank?
SEO-waarde te verhogen
Een website die niet gevonden wordt heeft weinig nut. Daarom is het zo belangrijk om alle tools te gebruiken waardoor de website wel gevonden wordt. Daarom is het voor de meeste webmasters zo belangrijk om de domein autoriteit te verhogen. Hierdoor krijg je meer organische bezoekers. Het kost wel veel meer tijd dan advertenties plaatsen, echter de meerwaarde is veel groter.
Waarmee kun je de SEO-waarde verhogen
Ondanks dat ieder plekje op de eerste pagina van Google best waardevol is, blijft het doel natuurlijk een flinke koppositie. Het is nu eenmaal bewezen dat de meeste zoekers klikken op de eerste resultaten die ze zien op de Google zoek-pagina. Google gebruikt een flink aantal factoren die bepalen hoe hoog je met je website komt en het is bijna onmogelijk om aan alles te voldoen. Wat een grote rol kan spelen is het verbeteren van je Domain Authority, Page Authority en Trust Flow. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat dit is en hoe je dit moet doen om je website beter te laten ranken in de zoekresultaten.
Wat is Domain Authority?
DA betekent Domain Authority (domein autoriteit). Op basis van de DA wordt eigenlijk de reputatie van een website beoordeeld. Het bestaat uit het aantal unieke domeinen die naar jouw website linken en het aantal linken die naar jouw website leiden. Vaak heeft een nieuwe website nog een lage DA waardoor Google hem nog niet als een hoge autoriteit erkent. Met als gevolg een lagere positie binnen de zoekmachines. Ook de Mozrank speelt een rol. Moz is een website die met een systeem in kaart heeft gebracht hoe domeinen scoren binnen zoekmachines zoals Bing, Yahoo en Google.
Hiervoor hanteren ze een score van 0 tot 100 en bij een score van 100 heb je een perfecte vindbaarheid bereikt. Websites zoals YouTube of Facebook hebben en dergelijke hoge score. Een score van 100 bereik je niet zomaar, dit gaat meestal stap voor stap. Op basis van de backlinks die naar jouw website leiden, berekent MOZ de cijfers en bij je DA-waarde betekent dat, dat alle backlinks voor de hele website bij elkaar zijn opgeteld.
Wat is Page Authority?
De afkorting PA betekent Page Authority (pagina autoriteit). Dit komt dus eigenlijk een beetje hetzelfde neer als het principe van DA, maar dan in dit geval voor een individuele pagina. Ook de Page Authority heeft een score tussen de 0 en 100 volgens Moz. In dit geval is de score geen absolute waarde, maar geeft voornamelijk een idee hoe goed deze pagina kan ranken in de zoekmachines. Het is vooral handig als je wilt weten hoe deze pagina het eventueel doet voor link mogelijkheden. Over het algemeen is de PA van de homepage altijd het hoogste. Dat is logisch want dat is meestal de pagina die de meeste backlinks krijgt.
Wat is Trust Flow?
De afkorting TF betekent Trust Flow (betrouwbaarheid domein). De Trust Flow staat voor de betrouwbaarheid van de website en/of het domein. Het is afgeleid van het woord ‘trustworthy’ wat betrouwbaar betekent. Deze Trust Flow wordt gecreëerd zodra er een backlink wordt verkregen vanaf een andere betrouwbare site. Je trustflow gaat bijvoorbeeld omhoog als er een backlink is vanuit Google. Heb je daarentegen heel veel backlinks van onbetrouwbare sites, dan pakt dit eerder negatief uit voor de trustflow van je website. Het is dus altijd belangrijk om goed na te denken over eventuele linkbuilding. Niet vanaf iedere website geeft dit het gewenste positieve effect.
Belangrijke en betrouwbare websites
De TF wordt dus eigenlijk berekend op het feit hoever jouw website is verwijderd van die betrouwbare sites, zoals Youtube.com, Facebook of Wikipedia. Zo zijn er tal van betrouwbare sites te noemen, het kunnen bijvoorbeeld ook grote goede doelen of stichtingen zijn. Het gaat meestal om die websites waar bijna iedereen weleens van gehoord heeft. Je slaat twee vliegen in één klap als websites die naar jouw website linken ook backlinks vanuit die betrouwbare websites ontvangen.
Dan ben je niet rechtstreeks met die betrouwbare website verbonden, maar in dit geval in twee stappen via de andere website. Natuurlijk speelt het ook een rol waar de link naar jouw website staat op de betreffende betrouwbare website. Hoe belangrijker die pagina weer is, hoe meer invloed het heeft op jouw Trust Flow.
Waardevolle informatie
Het voordeel van de TF is dat het vaak wel waardevolle informatie is. Je kunt namelijk niet zomaar iedere betrouwbare en belangrijke site naar jouw website laten linken. Deze waarde is dus minder goed te manipuleren. Je moet er echt moeite voor doen om te kunnen bewerkstelligen dat die websites linken naar jouw website.
Hoe kun je zien hoe je website scoort?
Op de open site Explorer van Moz kun je bijvoorbeeld zien hoe jouw website scoort op het gebied van DA. Ook als je nieuwsgierig bent naar de score van andere websites kun je dit hier checken. Om de trustflow van je website te meten kun je kijken op majestic.com. Via de online tool kun je niet alleen je trustflow checken, maar ook kijken hoeveel backlinks je hebt.
Hoe belangrijk is DA, PA en TF
Het zijn redelijk belangrijke factoren om beter gevonden te worden, maar het hangt niet alleen hier van af. Dit komt ook omdat tools zoals Ahrefs, Moz en Majestic allemaal andere methodes hanteren om te meten en hierdoor vaak ook verschillende resultaten geven. Maar ondanks dat gegeven, zijn het wel waardevolle tools om een beeld van je website te krijgen wat betreft de autoriteit, vindbaarheid en betrouwbaarheid. Je kunt op deze manier ontdekken waar je links vandaan komen, je kunt zien hoe je concurrenten het doen en je krijgt een idee of er behoefte is aan verbeteringen.
De DA, PA en TF zeggen natuurlijk niets over de winst van je bedrijf of je omzet. Ook niet over het zoekverkeer of de zoekwoordposities. Ook de KPI’s van je bedrijf zijn niet gekoppeld aan je DA of PA. Het wil niet altijd zeggen dat een website met een domein autoriteit van 50 beter scoort dan een website met een domein autoriteit van 30. Maar het is wel een manier om te zien hoe je website er voor staat en of je vorderingen maakt op het gebied van je online autoriteit.
Hoe kun je de domein autoriteit van je website verhogen
Om een hogere domein autoriteit te krijgen, moet de website geoptimaliseerd worden. Dit kun je doen door kwalitatief hoge content op je website te plaatsen of door zoektermen in je website op te nemen die goed gevonden worden en relevant zijn aan jouw domein. Een andere uitstekende optie is om te zorgen dat er andere websites naar jouw website linken. Het is natuurlijk het beste als deze websites waar de linken op staan die naar jouw website leiden zelf een hoge autoriteit hebben.
Het mooiste is natuurlijk als die website een artikel plaatst wat gaat over jouw diensten of producten en ook linkt naar jouw website. Je geeft hiermee namelijk een signaal aan Google af: je bent bezig om je eigen web autoriteit te verhogen en de websites met de hoge autoriteit die je hierbij helpen zijn dus blijkbaar tevreden met de inhoud van jouw boodschap. Het is wel zo dat hoe hoger de domein autoriteit wordt, hoe lastiger het wordt om hem nog hoger te krijgen.
Hoe kun je de page authority van je website verhogen
Hoe hoger je komt, hoe lastiger het ook wordt om de page authority te verhogen. Daarbij zijn de factoren die de page authority van een pagina bepalen niet altijd even transparant. Maar het blijft wel een feit dat hoe meer externe links naar deze pagina verwijzen, hoe sneller je de page authority van de pagina kan verhogen. Door dit bijvoorbeeld met een blogartikel te doen en ook intern op je website naar dit artikel te linken, heeft dit nog eens een extra positieve invloed. Soms is het ook handig om oude content op een pagina te upgraden en nieuwe informatie toe te voegen. Kijk hierbij naar de zoekwoorden waar je op wilt scoren en of je met de inhoud van je vragen ook de antwoorden van je doelgroep beantwoordt.
Wat werkt om de DA, PA en TF omhoog te krijgen?
- Zorgen dat je website technisch goed in elkaar steekt.
- Je content regelmatig bijwerken.
- Regelmatig uitstekende content plaatsen.
- Voldoende intern linken.
- Linkbuilding, maar wel kwalitatieve links.
Liever niet alleen links van forums, maar links in echte blogs of artikelen die op gerenommeerde websites met veel autoriteit zijn geplaatst. Een goede optie hiervoor is gast bloggen of het plaatsen van gesponsorde artikelen. Dit noemen ze ook wel contentmarketing.
Wat werkt niet om de DA, PA en TF omhoog te krijgen?
- Linken op klonen van startpagina’s.
- Linken op websites die geen autoriteit hebben.
Hoe zit het met de PageRank?
Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google hadden PageRank ontwikkeld. Zij waren destijds nog actief op de Stanford University. Het was een methode om pagina’s op het internet te ordenen naar belang. Vandaag de dag werkt deze methode niet meer en wordt ook door niemand meer gebruikt. Tegenwoordig kijken de meeste mensen naar de Domain Rating van Ahrefs.
Lees ook ons artikel: domain rating: een overschat onderdeel van SEO
Mijnzzp.nl