Social media is al een aantal jaren booming en voorlopig gaat daar geen verandering in komen. Met de opkomst van steeds meer bloggers, YouTubers en influencers komen er ook steeds meer mediabureaus bij. Mediabureaus zijn gespecialiseerd in het opstellen van campagnes en het behartigen van belangen. Vaak staan de influencers waarmee ze samenwerken onder contract bij het mediabureau. Hierdoor moet je als influencer een percentage van de omzet afdragen, maar omdat je makkelijker en meer betaalde opdrachten krijgt, verdien je alsnog veel meer. Maar hoe werkt een mediabureau nou precies?
Inhoudsopgave
Voor wie is een mediabureau belangrijk?
• Voordelen samenwerking mediabureau
Welke meerwaarde biedt een mediabureau?
Verschil tussen public relation en een mediabureau?
Is er markt voor online mediabureaus?
• Resultaten tellen
• Meerwaarde mediabureau
Voor wie is een mediabureau belangrijk?
Een mediabureau is een relatief jong soort bedrijf in de media- en reclamewereld, die enorm in opkomst is. Een mediabureau is voor verschillende partijen belangrijk en interessant. Allereerst is het belangrijk voor bedrijven die actief aan hun online marketing willen werken en hierbij ook campagnes willen inzetten. Natuurlijk kun je dit in principe ook zelf doen, maar dan moet je een afdeling hebben die campagnes kan bedenken, opzetten en uitvoeren. Bovendien moet je dan nog influencers daarbij zoeken en hier goede afspraken mee maken. Wanneer je op zo’n moment een mediabureau inzet kun je samen werken aan een geschikte campagne. Bovendien hebben mediabureaus een ontzettend groot netwerk van bloggers, YouTubers en andere influencers. Hierdoor is het starten van een campagne vaak heel makkelijk. Het feit dat mediabureaus al afspraken hebben gemaakt over de kosten en andere voorwaarden speelt hierin ook een rol.
Voordelen samenwerking mediabureau
Ook voor bloggers en andere influencers biedt het voordelen. Je profiteert als influencer van het netwerk van een mediabureau, waardoor je zelf minder actief op zoek hoeft naar opdrachten en bovendien meer opdrachten binnen zult halen. Ook hoef je geen onderhandelingen te doen wat betreft de voorwaarden. Je hebt bovendien te maken met vaste afspraken en je bent verzekerd van een bepaald bedrag voor een opdracht. Hierdoor wordt je veel werk uit handen genomen en heb je kans om je bereik en verdiensten uit te breiden. Dat is natuurlijk ideaal voor wanneer je je vooral wil focussen op je bereik en waar je goed in bent.
Welke meerwaarde biedt een mediabureau?
Een mediabureau bepaalt voor bedrijven de mediastrategie. In het verleden werden hiervoor standaard reclamebureaus gebruikt. Deze bepaalde destijds voor bedrijven de reclamestrategie, die vervolgens via radio, televisie en gedrukte media werd getoond aan de doelgroep. Met het internet en social media is online marketing in opkomst gekomen en is ook de mediastrategie heel anders geworden. Je alleen richten op de traditionele media is vandaag de dag niet meer genoeg. Je moet ervoor zorgen dat je op alle kanalen aanwezig bent als bedrijf en hierbij is het vooral belangrijk hoe je jezelf presenteert. Natuurlijk kun je via traditionele media naamsbekendheid opbouwen, maar online is minstens zo belangrijk. Zeker omdat mensen via internet ontzettend veel informatie over jouw bedrijf en concurrenten kunnen vinden.
Een mediabureau zorgt voor een vlotte samenwerking met zowel je bedrijf als influencers, heeft een groot netwerk en monitort campagnes. Veruit de meeste mediabureaus zijn heel actief in het monitoren van campagnes en kunnen hierdoor zo nodig tijdig bijsturen en aanpassen. Dit levert de beste resultaten op. Ook na het opleveren blijven ze dit uiteraard doen. Het voordeel van dit soort campagnes is ook dat ze blijven bestaan, in tegenstelling tot traditionele reclames. Plaats je een blog of post op social media, dan blijft deze online.
Verschil tussen public relation en een mediabureau?
Een mediabureau lijkt, zeker in eerste instantie, vrij veel op een public relation bureau. Toch zitten er duidelijke verschillen in werkwijze en waarde.
- Een public relation bureau wordt ingehuurd om voor verschillende merken free publicity te verzorgen. Een public relation bureau wordt betaald door de klanten die publiciteit willen. Wanneer een product op de markt komt is het de taak voor een public relation bureau om hier zoveel mogelijk aandacht voor te creëren. Een public relation bureau heeft geen influencers onder contract staan. Een public relation bureau zoekt zelf op verschillende manieren naar media-aandacht.
- Een mediabureau beschikt meestal over een ruim budget voor een campagne. Een mediabureau bedenkt samen met de klant een campagne, en koppelt hier vervolgens influencers aan die ze onder contract of in hun netwerk hebben. Een mediabureau maakt hierbij ook vaak gebruik van gastbloggers om op die manier nog meer aan online marketing te doen.
Is er markt voor online mediabureaus?
Er is zeker een markt voor online mediabureaus, de vraag wordt zelfs steeds groter. Contentmarketing blijft groeien qua vraag en dit zal niet ophouden. Daarnaast is het voor bedrijven belangrijk om goede websites en goede influencers te onderscheiden van influencers die volgers of likes kopen. Mediabureaus kunnen hierbij helpen, zij weten wie echt autoriteit heeft en wie niet. Het netwerk biedt daarnaast de kans om een grote en effectieve verscheidenheid van kanalen en influencers in te zetten om maximaal resultaat te behalen.
Resultaten tellen
Een mediabureau wordt daarnaast afgerekend op de effectiviteit van een campagne, vaak gemeten in het bereik binnen de doelgroep van een adverteerder. Een mediabureau moet daarom inzicht hebben in het merk, de werkwijze, het doel, de communicatie en de doelgroep. Op die manier kan een mediabureau een hele effectieve campagne opzetten. Zij hebben namelijk ook inzicht in het bereik van kanalen en influencers. Dit kan dus op elkaar worden afgestemd voor maximaal resultaat.
Meerwaarde mediabureau
De waarde van een mediabureau zit hem ook in het feit dat zo’n bureau in staat is om heel breed te adverteren. Internet, social media, blogs, YouTube, het kan allemaal worden ingezet. Daarnaast hebben ze ook kennis op het gebied van interactieve reclame, reputatie behartiging, geadresseerde berichten en evenementen inclusief financiering. De meeste mediabureaus zijn relatief jong, maar toch hebben ze een goede naam weten op te bouwen in korte tijd en zijn ze eigenlijk onmisbaar geworden voor effectieve campagnes.
Mijnzzp.nl