Heb je al van lead magnet gehoord? Deze gebruik je als stimulans om potentiële klanten te verleiden informatie op te geven of een e-mailadres achter te laten. Daarmee krijg je al snel een indicatie dat er mogelijk interesse is in wat je te bieden hebt. Er zijn verschillende soorten lead magnets te onderscheiden die je als ondernemer kan toepassen.
Inhoudsopgave
• Voorbeelden lead magnet
• Principe van wederkerigheid
• Bouw een band op
Voorbeelden lead magnet
Een simpel voorbeeld van een lead magnet is als bezoekers van je website een e-mailadres achterlaten om zich op een nieuwsbrief te abonneren. Ook een gratis document in de vorm van een pdf met een checklist kan een interessante lead magnet zijn. Wil je een extra stevige prikkel geven aan mogelijke klanten dan kan je ook een whitepaper of een E-book beschikbaar stellen. Er zijn wat dat betreft nog veel meer voorbeelden te geven, want ook een instructievideo is in te zetten als lead magnet. Je kan altijd kijken naar wat jouw bedrijf te bieden heeft om bijvoorbeeld een probleem van bezoekers op te lossen.
Principe van wederkerigheid
Wederkerigheid is de term die van toepassing is op het gebruikmaken van een lead magnet. Jij hebt als ondernemer wat interessants te bieden aan potentiële klanten en geeft dat weg, waardoor de kans groot is dat jij wat terugkrijgt. Naast wederkerigheid vergroot je direct ook de betrokkenheid en creëer je enthousiasme bij de doelgroep. Een lead magnet is wat dat betreft een van de vele stapjes in de klantreis.
Bouw een band op
Als de lead magnet heeft gewerkt, is het belangrijk om het daarbij niet te laten, maar verder te gaan met het opbouwen van een band. Een van de gemakkelijke manieren om dat te doen, is via de mail. Je kan je klanten een follow-up mail toesturen of een reeks van mails, waarin je steeds concreter bent met het doen van een aanbod. Zorg er in elk geval voor dat een lead magnet voor de klant een probleem oplost en voorziet in een quick-winsituatie. De lead magnet heeft meer kans van slagen als je gericht bent op een specifieke oplossing voor de klant en je waarde te bieden hebt.
Lees ook: Lead scoring model: effectief kwalificeren en prioriteren
Mijnzzp.nl