Wil je hoger scoren in Google met bepaalde zoekwoorden? Dan zijn er verschillende linkbuilding technieken die je kunt inzetten. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het is de kunst om jouw website hoger te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine, zoals Google. Dit doe je door onder andere relevante en kwalitatieve links naar jouw website toe te voegen. Door je website of artikelen te optimaliseren voor de vindbaarheid, trek je meer bezoekers en verhoog je de kans dat potentiële klanten jouw site vinden. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw pagina bovenaan verschijnt in de zoekresultaten? In dit artikel lees je alles over linkbuilding en welke technieken het meest effectief zijn.
Inhoudsopgave
Linkbuilding strategie bepalen
Zoekwoorden en concurrentie
• Wat zijn longtail zoekwoorden?
• Technieken
Linkprofiel van je website verbeteren
Verschil tussen do-follow en no-follow links
• Sociale media backlinks
Betalen voor backlinks
Hoelang duurt het om te scoren op een zoekwoord?
Voor- en nadelen van linkbuilding:
• Voordelen van linkbuilding:
• Nadelen van linkbuilding:
Waar moet je precies op letten bij linkbuilding?
Linkbuilding strategie bepalen
Een goede linkbuilding strategie is noodzakelijk om je off-page SEO te verbeteren. Het bepalen van een strategie doe je eerst door te kijken naar de huidige situatie. Wat is het linkprofiel van jouw website? Hoeveel backlinks heb je? Welke soort backlinks zijn dit? Is dit vooral kwaliteit of kwantiteit? Hoe ziet het linkprofiel van jouw concurrenten eruit? Als je weet hoeveel en welke backlinks je nodig hebt, kun je een strategie bepalen.
Zoekwoorden en concurrentie
Het scoren op zoekwoorden hangt niet alleen af van het aantal backlinks, maar vooral van de kwaliteit ervan. Google bepaalt de relevantie van een website of artikel op basis van verschillende factoren, waaronder zoekwoorden. Een belangrijke tip voor linkbuilding is daarom om eerst een zoekwoorden onderzoek te doen. Wat zijn de relevante zoekwoorden voor jouw website of artikel? Welke woorden gebruiken potentiële klanten als ze naar een product of dienst zoeken? Als je weet welke zoekwoorden relevant zijn, kun je deze gebruiken in de content. Onderschat niet dat je meestal te maken hebt met veel concurrentie. In de meeste gevallen is het verstandiger om te kiezen voor longtail zoekwoorden.
Wat zijn longtail zoekwoorden?
De term longtail zoekwoorden heeft betrekking op zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan. Het zijn vaak specifiekere en minder gebruikte zoektermen. Longtail zoekwoorden hebben een lagere zoekvolume, maar ze zijn makkelijker te rangschikken. Als je website of artikel bovenaan staat in de zoekresultaten voor een longtail zoekwoord, trek je waarschijnlijk minder bezoekers dan wanneer je op een korte zoekterm scoort. Maar je hebt wel een hogere kans dat deze bezoekers jouw website of artikel vinden en converteren.
Technieken
Er zijn verschillende technieken die je kunt inzetten om meer relevante links naar je website toe te voegen. Een aantal technieken die je kunt gebruiken, zijn:
- Gastbloggen;
- Advertorials;
- Broken link building;
- Infographic link building;
- Sociale media gebruiken;
- Het uitwisselen van links;
- Het verdienen van links.
Linkprofiel van je website verbeteren
Het verbeteren van het linkprofiel is een belangrijk onderdeel van je linkbuilding strategie. Je kunt jouw linkprofiel verbeteren door relevante en kwalitatieve backlinks naar je website toe te voegen. Linkbuilding draait vooral om kwalitatieve backlinks. Een link van een autoriteit website is namelijk veel waardevoller dan vele backlinks van minder goede websites. Het heeft dus (bijna) geen zin om je alleen op de gratis backlinks te concentreren.
Verschil tussen do-follow en no-follow links
Niet elke backlink is even waardevol. Er zijn twee soorten links: do-follow en no-follow links. Do-follow links zorgen ervoor dat de zoekmachine crawlers doorlinken naar jouw website of artikel. Hierdoor kunnen ze jouw pagina beter indexeren en krijg je een hogere positie in de zoekresultaten. No-follow links zorgen ervoor dat de zoekmachine crawlers niet doorlinken naar jouw website of artikel. Ze geven dus geen waarde aan jouw pagina. Een link van een hoge autoriteit website is natuurlijk wel waardevol, ongeacht of het een do-follow of no-follow link is.
Sociale media backlinks
Backlinks vanaf sociale media zijn in de meeste gevallen allemaal no-follow links. Dit betekent dat ze bijna geen autoriteit doorgeven aan jouw website of artikel. Toch zijn sociale media backlinks wel waardevol, omdat ze traffic naar je website kunnen genereren. Daarnaast zorgen sociale media backlinks ervoor dat je website of artikel meer zichtbaarheid krijgt. Voor de naamsbekendheid en betrokkenheid zijn sociale media backlinks dus heel waardevol. Dit heeft ook zeker betrekking op het aantal social shares.
Betalen voor backlinks
Het kopen van backlinks komt steeds vaker voor. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het toepassen van advertorials of door te gastbloggen. Dit is een effectieve manier om aan waardevolle backlinks te komen, maar is meestal wel kostbaar. Het gaat om backlinks van hoge kwaliteit en autoriteit websites. Dit zijn backlinks die echt iets toevoegen aan jouw website of artikel. Het is wel belangrijk om niet te veel backlinks van hetzelfde domein te kopen. Dit kan namelijk een negatieve invloed hebben op jouw zoekresultaten. Ook moet het om een relevante website gaan.
Hoelang duurt het om te scoren op een zoekwoord?
Dit is geheel afhankelijk van de concurrentie en het zoekvolume. Hoe meer concurrentie er is en hoe hoger het zoekvolume, hoe langer het duurt om hoog in de zoekresultaten te komen. Als je een website of blog hebt met weinig autoriteit, kan dit wel een jaar of langer duren. Het is dan ook belangrijk om geduld te hebben en je niet alleen te concentreren op de korte termijn.
Voor- en nadelen van linkbuilding:
Linkbuilding heeft zowel voor- als nadelen. Een aantal voordelen en nadelen van linkbuilding, zijn:
Voordelen van linkbuilding:
- Waardevolle backlinks kunnen echt het verschil maken.
- De meeste links blijven jaren staan (afhankelijk van de afspraak).
- Goede backlinks leveren ook een referral op (digitale mond-tot-mondreclame).
- Een sterk linkprofiel maakt je website onderscheidend.
- Het helpt om steeds beter te scoren op zoekwoorden.
- Je krijgt (soms) ook meer bezoekers op je website.
- Je krijgt meer autoriteit (Domain Authority en Trust Flow).
Nadelen van linkbuilding:
- Het kost veel tijd om goede backlinks te verzamelen.
- De samenwerking kan soms moeizaam verlopen.
- Webmasters kunnen op ieder moment een backlink verwijderen.
- Het plaatsen van backlinks moet op de juiste manier gedaan worden.
- Het laten opnemen van backlinks kan ook negatief werken.
- Niet iedereen wil zomaar een backlink opnemen.
- Het kan een kostbare aangelegenheid zijn.
Waar moet je precies op letten bij linkbuilding?
Het allerbelangrijkste is dat je kwalitatief hoogwaardige backlinks verzamelt. Dit zijn links van relevante en hoogwaardige websites. Het beste kun je kijken naar de Trust Flow van een website. Hoe hoger deze waarde, hoe beter. Daarnaast is het belangrijk om te kiezen voor een gezonde mix van backlinks. Ook is het erg belangrijk om op de relevantie te letten. Dit is een belangrijk signaal voor de zoekmachines.
Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er veel verschillende linkbuilding technieken die je kunt toepassen. Het is belangrijk om hierbij rekening te houden met de relevantie, kwaliteit en diversiteit van de backlinks. Wanneer je dit doet, zal dit zeker bijdragen aan het verbeteren van jouw zoekresultaten.
Lees ook: Wat is een meta description en is dat nodig?
Mijnzzp.nl