Team Mijnzzp

Marketingmodel

Ken je het see-think-do-care model al? Dit is een marketingmodel waarmee je de doelgroep centraal zet tijdens de verschillende fasen van de belangrijke klantreis. Zo ontdek je wat de contactmomenten zijn van de klanten, maar ook wat de beslismomenten zijn. Aan de hand daarvan in combinatie met persona’s is het mogelijk om op het juiste moment de juiste middelen in te zetten. Er zijn binnen het see-think-do-care model vier verschillende fasen te onderscheiden.

Inhoudsopgave
See: laat je bedrijf zien
Think: ga de interactie aan
Do: fase van aankoopmoment
Care: houd contact

See: laat je bedrijf zien

De eerste fase is bedoeld om je bedrijf bij de doelgroep bekend te maken. Je richt je dus op de doelgroep die nog niet bekend is met je bedrijf en dat kan je doen door je bedrijf vindbaar en bereikbaar te laten zijn. Bijvoorbeeld door content aan te bieden en te verspreiden, net als door op social media te adverteren en blogs te schrijven en je website voor de zoekmachine te optimaliseren.

Think: ga de interactie aan

In deze fase weet je doelgroep inmiddels wie je bent en wat je doet en overweegt de potentiële klant een aankoop te doen. Het is in deze fase belangrijk om de interactie met je klant aan te gaan en dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door kennis te delen over je product of dienst, maar ook door inspiratie te bieden. Show je expertise en richt je zowel op SEO als op SEA. Je kan bijvoorbeeld ook white papers opstellen of je richten op e-mailmarketing om leads te genereren. Het helpt eveneens om landingspagina’s te maken.

Do: fase van aankoopmoment

Als de klant in deze fase is beland, is het de bedoeling dat er een aankoop volgt. Maak gebruik van meerdere marketingacties voor de conversie. Zorg bijvoorbeeld voor een koopgericht verhaal en richt je daarbij op de intentie van de klant om te kopen. Je kan via affiliate marketing in deze fase ook op websites van anderen adverteren.

Care: houd contact

Als de aankoop is gedaan, geldt dat de laatste fase van het see-think-do-care model is aangebroken. Het is nu belangrijk om contact te blijven houden met je klant, zodat deze weer terugkomt. Dat kan via email marketing, via social media en door aftersale service.

Mijnzzp.nl