Er zijn op het gebied van branding allerlei soorten methoden beschikbaar om van je bedrijf een sterk merk te maken. Vertel bijvoorbeeld je eigen unieke verhaal om er een signature story van te maken. Belevenissen en drijfveren uit een authentiek verhaal maken meer indruk dan feiten en cijfers. Een persoonlijk verhaal blijft hangen en daarmee bouw je op een originele manier aan je merk.
Inhoudsopgave
Wat is een signature story?
• Authentieke verhalen
• Kenmerken signature story
• Strategische boodschap overbrengen
Wat is een signature story?
Een signature story is een verhaal met persoonlijke elementen en belevenissen om op een strategische manier je boodschap over te brengen. Op deze manier is het niet alleen mogelijk om met de kracht van het verhaal je merk te versterken, maar ook de bedrijfsstrategie en de klantrelatie. Een authentiek verhaal voorziet in inspiratie en zorgt ervoor dat je doelgroep zich meer bij je merk of bedrijf betrokken voelt.
Authentieke verhalen
Grote bedrijven komen met grote verhalen, maar als zzp-er kan je ook een authentiek verhaal vertellen. Maak het persoonlijk en vertel je signature story op een manier dat je verhaal blijft hangen. Er zijn verschillende aspecten om je verhaal kracht bij te zetten en de persoonlijke beleving te benadrukken.
Kenmerken signature story
Er zijn vier kenmerken van toepassing om je signature story tot een succes te maken. In de eerste plaats is het van belang om aan te sluiten bij de leefwereld van je doelgroep. Zorg voor een intrigerend verhaal, maar houd het wel authentiek. Je kan een fictief verhaal gebruiken zolang het maar niet nep overkomt. Laat de doelgroep als het ware één met je verhaal worden en zich er in kunnen verplaatsen, waarbij emoties loskomen.
Strategische boodschap overbrengen
Uiteraard verpak je een strategische boodschap in een signature story om je daarmee te onderscheiden van je concurrenten. Leg de nadruk op een geweldige service of op een uniek product waar je doelgroep in een bepaalde situatie echt niet zonder kan. Heb je geen sterk verhaal te vertellen, neem dan de waarden en cultuur van je bedrijf als uitgangspunt. Je kan verder de keuze maken om één verhaal te vertellen of er kleine verhaaltjes van te maken die op elkaar aansluiten.
Mijnzzp.nl