Een elevator pitch is een snelle presentatie om binnen een paar minuten je toehoorders te overtuigen van je bedrijf. De naam is dan ook te danken aan de associatie met een lift, waarin je maar een hele korte tijd doorbrengt om van de ene verdieping naar de andere te komen. Een elevator pitch is bedoeld om enthousiasme aan te wakkeren van bijvoorbeeld investeerders of potentiële opdrachtgevers of klanten. Het is overigens niet zo dat alleen start-ups te maken hebben met het binnenhalen van investeerders. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om een ondernemer met een goed bedrijfsidee. Ontdek hier een aantal tips om snel succes te boeken met een elevator pitch.
Inhoudsopgave
• Denk aan de 3 P’s
• Spreek tot de verbeelding
• Zet in op een vervolg
• Oefen van tevoren
Denk aan de 3 P’s
Er zijn een aantal elementen van belang die zeker niet mogen ontbreken in je elevator pitch. Dit betreft de 3 P’s en die staan voor probleem, passie en persoonlijk. Het is belangrijk om je verhaal kort en krachtig, maar vooral met passie te vertellen. In de beperkte tijd leg je een probleem voor met een persoonlijk verhaal, want dat spreekt tot de verbeelding. Zo neem jij de toehoorders mee in een verhaal en leg je met passie een oplossing voor het probleem voor.
Spreek tot de verbeelding
Tijdens een snelle elevator pitch heb je niet de tijd om uitgebreid een demonstratie van een product te vertonen. Het is echter wel belangrijk dat de toehoorders er een goed beeld bij krijgen. Daarom is het ook zo belangrijk om tot de verbeelding te spreken. Spreek niet in algemeenheden, maar noem concrete voorbeelden. Overigens kan je het verhaal wel extra kracht bijzetten door bijvoorbeeld een prototype van een product neer te zetten. Of door cijfers te laten zien.
Zet in op een vervolg
Je elevator pitch is het beste af te sluiten met een inzet op een vervolg. Je wilt tenslotte een doel bereiken met de pitch. Maak dat duidelijk en vertel wat je wilt, zodat de toehoorders ook daadwerkelijk bereid zijn om in actie te komen. Maak als ondernemer in dat geval ook gebruik van een goed stappenplan en communicatieplan.
Oefen van tevoren
Het is echt aan te raden om een elevator pitch vooraf te oefenen. Dat kan je eerst alleen voor de spiegel doen en daarna ook voor bekenden die feedback kunnen geven. Op deze manier sta je straks echt overtuigend te pitchen. Het is ook raadzaam om je eigen sterke en zwakke punten te leren kennen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van een SWOT-analyse.
Mijnzzp.nl