Het behoeft amper uitleg dat social media binnen de huidige tijd een uiterst dominante rol speelt. Dit geldt niet alleen als het gaat om het delen van ons persoonlijke leven, maar ook voor ondernemingen is de opkomst van social media erg interessant. Dit heeft alles te maken met de mogelijkheid om doelgerichte reclames te publiceren. Als je geen reclame maakt op social media, dan is de kans groot dat je aardig wat omzet misloopt. Maar waar moet je beginnen en hoe gaat het in zijn werk? Hieronder lees je er alles over, zodat jij straks optimaal gebruik kunt maken van de mogelijkheden die sociale media bieden aan ondernemers.
Inhoudsopgave
Op welk platform kan ik adverteren?
• Adverteren op sociale media
Social media kanalen voor bedrijven
• Sociale media: andere vormen van reclame
Weet wie je doelgroep is
Op welk platform kan ik adverteren?
Als je nog geen ervaring hebt met het adverteren op sociale media, is het begrijpelijk dat je geen idee hebt bij welke platformen je precies moet zijn. Het is daarbij relevant om direct te vermelden dat er niet één ideaal platform bestaat voor alle doeleinden. Je zult eerst een korte analyse moeten maken van je doelgroep. Als je webshop leunt op het verkopen aan particulieren, dan zijn platforms als Facebook en Instagram erg aantrekkelijk. Richt je je daarentegen iets meer op de zakelijke markt, dan kan het relevanter zijn om te kijken naar een platform als LinkedIn.
De reden hiervoor is dat men LinkedIn associeert met netwerken en carrière. Daarnaast weet LinkedIn veel van haar gebruikers, omdat de meeste profielen praktisch zijn uitgerust met een compleet CV. Dit geldt minder voor Facebook en Instagram. Laatstgenoemde populaire sociale media worden namelijk meer ter ontspanning gebruikt. Facebook en Instagram hebben wel als voordeel dat ze bij elkaar horen en dat ze bovenal relatief voordelig zijn als het gaat om advertenties.
Adverteren op sociale media
Veel platformen kennen tegenwoordig een goed werkende integratie met betrekking tot advertentiemogelijkheden. Zo biedt Instagram je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een zakelijk bedrijfsaccount aan te maken en daarmee bepaalde berichten te gebruiken als advertentie. Je hebt daarbij zelf in de hand hoeveel budget je er voor over hebt en wie je aanspreekt met de advertenties. Zo zal een autobedrijf met klassieke auto's specifiek op zoek zijn naar liefhebbers van automotive binnen een bepaalde leeftijdscategorie. Een ander voorbeeld is een bedrijf dat kattenspeeltjes verkoopt. Zij zullen weer een hele andere doelgroep hebben.
De meeste platformen bieden je gelukkig de mogelijkheid om je doelgroep duidelijk af te bakenen, zodat je zo min mogelijk budget verkwist. Daarbij verdient het opmerking dat LinkedIn nóg specifieker is dan Facebook en Instagram als het gaat om het instellen van een doelgroep. Wel is LinkedIn gemiddeld duurder. Doel is uiteindelijk om een zo goed mogelijke Rate of Return te behalen. Het komt dus uiteindelijk neer op de verhouding tussen investering en uitkomst.
Social media kanalen voor bedrijven
Als je de nadrukkelijke wens hebt om zakelijk te adverteren, zal je vrij snel tot de conclusie moeten komen dat de markt ietwat beperkt is. Dit geldt uiteraard helemaal in het geval wanneer we spreken van business-to-business. De gemiddelde social media gebruiker is nou eenmaal een particuliere consument. Business-to-business adverteren wordt dan ook vaak ergens anders uitgevoerd. Het gaat dan vaker over zakelijke platformen en websites. Zo kent elk vakgebied wel een aantal (grote) websites of blogs waar ruimte is voor advertenties.
Het is dan ook verstandig om te overwegen hier gebruik van te maken door bijvoorbeeld een gastblog te plaatsen op een grote website. Omdat je je bevindt binnen een zakelijk platform, zul je veel gerichter zakelijke klanten kunnen aantrekken. Adverteren op dergelijke platforms hoeft overigens niet altijd door een gastblog, ook al is dit wel het meest persoonlijk. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld advertentie banners of dergelijken in te zetten. Deze kunnen ook heel effectief zijn, helemaal wanneer ze goed aansluiten op de doelgroep van de website.
Sociale media: andere vormen van reclame
Tegenwoordig blijft het maken van reclame niet meer bij simpele advertenties op sociale media. Dergelijke advertenties kunnen bijzonder effectief zijn, maar ze blijven vrij statisch. Daarmee wordt bedoeld, dat een social media gebruiker er vrij makkelijk langsheen kan 'scrollen'. Het is in bepaalde gevallen relatief lastig om iemand écht aan te spreken door bijvoorbeeld een foto met een kleine tekst op Instagram.
Interessanter zijn de dynamischere vormen van reclame maken waarbij het de bedoeling is om fans om te zetten in klanten. Deze gaan vaak gepaard met het voorzien van informatie en boeiende verhalen aan degene die het ontvangt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het maken van een podcast met betrekking tot jouw vakgebied. Steeds meer mensen luisteren wel eens naar een podcast en de hoeveelheid actieve luisteraars stijgt dan ook snel. Een dergelijke podcast luister je namelijk moeiteloos, terwijl je ondertussen wat anders uitvoert.
Een ander platform waarbij je op een vernieuwende en interessante manier kunt adverteren is YouTube. Hierop kan je video's plaatsen die een combinatie bevatten tussen adverteren en informatievoorziening. Veel jonge bedrijven kiezen er dan ook voor om parallel aan hun onderneming een YouTube kanaal op te starten. Zo weten ze op korte termijn een vrij grote groep volgers te creëren. Je hoeft niet bang te zijn dat mensen deze kanalen nooit gaan vinden, je kunt ze namelijk gewoon linken op bijvoorbeeld je bedrijfspagina of zelfs binnen een zelfgemaakte blog. Een leuk extraatje is dat bijvoorbeeld podcasts of YouTubevideo's op termijn kunnen zorgen voor een extra inkomensstroom boven op de extra klanten die je werft met je advertenties.
Weet wie je doelgroep is
Eerder werd al even kort ingegaan op het belang van het kennen van je doelgroep. Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom bedrijven als Ferrari en Lamborghini geen reclame maken op televisie en KIA of Volkswagen wel? Dit heeft alles te maken met de doelgroep. Zo weet Ferrari bijvoorbeeld dat ze een vrij specifieke en kleine doelgroep hebben. De kans dat hun sales zullen stijgen wanneer ze investeren in een reclame op televisie is niet erg groot. Deze kans is groter voor een onderneming als Volkswagen. Een gouden regel als het gaat om adverteren is dan ook dat je écht moet zorgen dat je de juiste doelgroep aanspreekt. De enige manier om hierachter te komen is het doen van een marktonderzoek.
Wanneer je eenmaal een goed beeld hebt van je doelgroep, kun je advertenties op social media inzetten. De meeste sociale media geven een duidelijke en transparante weergave in de statistieken en prestaties van je advertenties. Achteraf kun je dus beoordelen of je advertentie wel toegespitst genoeg is voor een bepaalde doelgroep. Zoals eerder al even werd aangehaald, bieden de meeste sociale media gelukkig de mogelijkheid om uiterst nauwkeurig aan te geven wat je doelgroep is. Factoren als leeftijd en branche spelen hierin mee.
Mijnzzp.nl