Team Mijnzzp

Brainstorm

Het is voor ondernemers die producten of diensten verkopen aan consumenten belangrijk om het consumentenbrein te kennen. Of in elk geval te weten hoe het brein werkt om aan de hand daarvan klanten steeds weer te laten komen. Daar zijn gewoon marketingtrucjes voor beschikbaar, maar er zijn ook een aantal andere manieren om in te spelen op het consumentenbrein. Bijvoorbeeld door steeds met verrassingen te blijven komen op het gebied van productaanbod, service en presentatie.

Inhoudsopgave
Klantenbinding vergroten
Creativiteit
Innovatie inzetten

Klantenbinding vergroten

Een klant die steeds weer komt, is uiteraard voor elk bedrijf een goede klant. Daarom is klantenbinding ook zo van belang. Heb je als ondernemer constant hetzelfde aanbod zonder vernieuwing dan raakt de klant sneller uitgekeken. Het is dan ook van belang om regelmatig het productaanbod te vernieuwen om klanten daarmee te verrassen. Daarbij is het ook mogelijk om met andere verrassingen te komen, zoals de manier van presentatie of de manier waar je service verleent. Deze kleine verrassingen zijn te zien als variabele beloningen voor consumenten en dat zorgt voor binding en inspiratie.

Creativiteit

Er zijn allerlei creatieve manieren om de aandacht van de consument te trekken. Merk je dat klanten wegblijven of komt er geen nieuwe aanwas meer naar je bedrijf? In dat geval is het tijd om creatief te zijn en als ondernemer eens verrassend uit de hoek te komen. Verander bijvoorbeeld het assortiment of zorg ervoor dat een deel van het productaanbod compleet nieuw is. Het consumentenbrein wil geprikkeld worden en met een nieuw aanbod voorzie je daarin. Overigens is creativiteit ook in te zetten op de manier waarop je producten presenteert net als op de manier waarop je reclame maakt.

Innovatie inzetten

Klantenbinding vormt de basis voor het succes van je bedrijf en daarom is het van belang om verrassend te zijn met variabele beloningen als een wijziging in het assortiment. Ook innovatie speelt daarin uiteraard een rol, waarbij je onder meer kan denken aan de service die altijd te verbeteren valt. Denk maar aan supermarkten die naast gewone kassa’s zelfscan kassa’s hebben om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Lees ook: Introduceer een klantenkaart voor loyale klanten

Mijnzzp.nl