Team Mijnzzp

B2B leadgeneratie

In de business-to-business branche zijn er verschillende manieren om meer leads te krijgen. Heb jij een website en ben je actief in de business-to-business branche, dan is er een handig stappenplan beschikbaar om je te richten op online business-to-business leadgeneratie. Het stappenplan komt van pas als je op dit moment bijvoorbeeld maar heel weinig of wellicht helemaal geen leads via je website krijgt. Je kan zelf aan de slag gaan met dit stappenplan of bijvoorbeeld gebruikmaken van de diensten van een specialist in business-to-business leadgeneratie.

Inhoudsopgave
1. Plan van aanpak
2. Start met inzet van middelen
3. Doorgroeien
Business-to-business
Potentiële klanten vinden
Sales qualified leads
Online marketing inzetten

1. Plan van aanpak

Het is als eerste van belang om een plan van aanpak op te stellen. Beschrijf in het plan van aanpak de doelgroep en voer een zoekwoordenonderzoek uit die gericht is op je business-to-business doelgroep. Ook neem je in het plan van aanpak het doel op, zoals offertes verkrijgen door leads of meer contactformulieren laten invullen of meer downloads realiseren van een whitepaper of e-book. Een whitepaper is bijvoorbeeld een lead magnet die succesvol is in de business-to-business markt.

2. Start met inzet van middelen

Aan de hand van het plan van aanpak kan je beginnen met de inzet van middelen die gericht zijn op succesvolle online business-to-business leadgeneratie. Creëer bijvoorbeeld video’s of begin met case studies om in een later stadium daar webinars aan toe te voegen. Ook een podcast is populair om in te zetten voor het genereren van business-to-business leads. Het is ook mogelijk om een nieuwsbrief als lead magnet te gebruiken, maar dan dient deze wel waardevolle content te bevatten. Als de middelen zijn ingezet, is het uiteraard belangrijk om de resultaten te meten. Zo zie je welke middelen het in de online B2B leadgeneratie goed doen en welke niet.

3. Doorgroeien

Door resultaten in de online business-to-business leadgeneratie te meten, is het natuurlijk ook mogelijk om verder te groeien en het succes uit te bouwen. Het kan zijn dat er aanpassingen nodig zijn als het om de inzet van instrumenten gaat om dat doel te bereiken. Het gaat in de groeifase dan ook vooral om het analyseren van instrumenten en resultaten en het optimaliseren ervan.

Business-to-business

Lead generatie binnen de business-to-business markt om producten of diensten te verkopen aan andere bedrijven vraagt om een andere aanpak dan het verkopen aan consumenten. De beste aanpak is om een stappenplan te maken dat de inspanningen van je verkoop- en marketingafdelingen op elkaar afstemt. Een andere professionele partij zal meestal niet zomaar overgaan tot het doen van een aankoop. De marketingactiviteiten moeten dan ook op de juiste manier opgezet worden. Daarnaast kan het nodig zijn om de marketingactiviteiten per doelgroep aan te passen om beoogde klanten te kunnen bereiken. Business-to-business heeft dan ook alles te maken met qualified leads en online leadgeneratie. Online leadgeneratie is binnen de business-to-business markt steeds belangrijker aan het worden.

Potentiële klanten vinden

Nieuwe leads genereren heeft alles te maken met het definiëren van de juiste doelgroep. Daarnaast moet je de juiste call to action toepassen om een potentiële klant te kunnen overtuigen. Potentiële kopers moet de juiste customer journey ondervinden voordat we kunnen spreken van sales qualified leads. Sales qualified leads heeft betrekking op leads die aangeven hebben dat ze interesse hebben in een product of dienst. De gegenereerde leads worden op dat moment aangemerkt als sales qualified leads.

Sales qualified leads

Een goede leadgeneratie strategie moet dus gericht zijn op het binnenhalen van nieuwe leads om je producten en diensten te kunnen verkopen. Het daadwerkelijk verkopen van producten en diensten is binnen de zakelijke markt niet eenvoudig. Business-to-business bedrijven kunnen zeker niet zomaar vergeleken worden met particulieren. De meeste ondernemers vergelijken over het algemeen veel meer, en hebben vaak ook te maken met inkopers.

Online marketing inzetten

Online marketing heeft niet alleen betrekking op het vertonen van advertenties. Denk bijvoorbeeld ook aan contentmarketing of aan videomarketing. Online marketing kan daarnaast ook betrekking hebben op email marketing. De meeste bedrijven maken tegenwoordig ook gebruik van speciale leadgeneratie software, inbound marketing en van outbound marketing. Een sales afdeling zal in de meeste gevallen gebruikmaken van verschillende online kanalen om het aantal leads te verhogen. Online marketing en contentmarketing zijn tegenwoordig niet meer los van elkaar te zien.

Lees ook: Lead scoring model: effectief kwalificeren en prioriteren

Mijnzzp.nl