Je krijgt als zzp'er in allerlei branches te maken met aanvragen voor een offerte. Daarbij ben je doorgaans niet de enige ondernemer die benaderd wordt om een prijsopgave te verstrekken. Consumenten, maar ook bedrijven willen graag meerdere opties hebben om een keuze uit te maken. De prijs is daarbij niet altijd leidend, want ook andere aspecten spelen daarbij een rol. Als zzp'er komt het ook regelmatig voor dat je een offerte moet maken op projectbasis. Vanzelfsprekend is het daarom belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de complete opdracht. Om meer kans te maken de opdracht binnen te halen, komt onderstaand stappenplan voor een succesvolle offerte van pas.
Bij het offertes schrijven zijn er verschillende belangrijke basisregels die het verschil kunnen maken. Het maakt verder niet echt uit of het een product of dienst betreft. Een succesvolle offertes bepaalt wel in grote mate of je uiteindelijk een opdracht krijgt. Deel je offerte logisch in en geef de juiste verdieping op belangrijke punten. Ook kan het slim zijn om enkele veelgestelde vragen te beantwoorden. Dit is toch wel de basis van een mogelijke winnende offerte.
Inhoudsopgave:
- Bekijk en beoordeel de aanvraag
- Benoem het probleem in de offerte
- Schrijf pakkend
- Houd de boodschap kort en krachtig
- Conclusie pakkende offertes schrijven
1. Bekijk en beoordeel de aanvraag
Het is uiteraard belangrijk dat je duidelijk krijgt wat de klant wil, want daar stem je de offerte op af. Mocht er iets niet duidelijk zijn, schroom dan niet om contact op te nemen met de klant. Dan heb je meteen al het voordeel van een eerste kennismaking. Dit is zeker aan te raden wanneer het om grote offertes gaat. In dat geval wil je een duidelijke omschrijving hebben van de werkzaamheden. Het stellen van de juiste vragen is dan wel erg belangrijk. Neem contact op wanneer bepaalde punten niet duidelijk zijn. Zo weet je bijna zeker dat je een goede offerte aan het maken bent.
2. Benoem het probleem in de offerte
Je kan de offerte persoonlijk maken door het probleem van de klant te benoemen en daar uiteraard met je dienst een oplossing voor bieden. Daarbij is het weer van belang dat je wat uitgebreider ingaat op je dienstverlening met een omschrijving van de aanpak. Benoem bijvoorbeeld een voordeel als jij voor de klant aan de slag gaat. In jouw offerte kun je hiervoor ook een stappenplan opnemen. Je mag ook zeker kritisch zijn en beschrijf de problemen die je mogelijk voorziet.
3. Schrijf pakkend
Het is verder aan te raden om de klant in je offerte te enthousiasmeren, want daarmee breng je een overtuigende boodschap over. Leg bijvoorbeeld uit hoe je te werk gaat en wat dat voor de klant oplevert. Je kan gerust je eigen woorden gebruiken en schrijven zoals je ook de klant te woord zou staan. Goede communicatie is belangrijk wanneer we het hebben over het schrijven van offertes.
4. Houd de boodschap kort en krachtig
Het is natuurlijk niet de bedoeling om een heel boekwerk van je offerte te maken, maar om je boodschap op een korte en krachtige manier te laten overkomen. Daarbij is het aan te raden om lege ruimte te houden tussen de alinea’s. Dan is het voor de klant gemakkelijker om de inhoud van de offerte te scannen. Voor de duidelijkheid kan je tussenkopjes gebruiken die de aandacht trekken naar de inhoud. Indien van toepassing is het mogelijk om afbeeldingen toe te voegen en uiteraard specificeer je de kosten in de offerte. Je eigen offertes kun je persoonlijk komen uitleggen of per mail versturen. Dit is afhankelijk van de offerteaanvraag en de soort werkzaamheden.
Conclusie pakkende offertes schrijven
Een goede offerte opstellen is niet moeilijk als je de belangrijkste basisregels volgt. Vergeet overigens niet om de algemene voorwaarden op te nemen, net zo als de leveringsvoorwaarden en de betalingsvoorwaarden. Dit zijn belangrijke elementen van een offerte. Een offerte maken in de eigen huisstijl is ook mogelijk met de meeste boekhoudprogramma's.
Lees ook: Tips voor succesvolle inschrijving op aanbestedingen
Mijnzzp.nl