De arbeidsmarkt is gigantisch veranderd de afgelopen decennia. Na je opleiding kiezen voor een baan in een bedrijf met een (veilig) vast inkomen, en daar je hele leven lang blijven werken? Daar denken mensen tegenwoordig heel anders over. Eind 2022 waren er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bijna twee miljoen mensen met een hoofdbaan of bijverdienste als zzp’er. Steeds meer mensen zijn op zoek naar de vrijheid die het ondernemerschap biedt. Maar ondernemen vraagt ook veel tijd en energie. Zo moet je onder meer zelf nadenken over welke producten of diensten je gaat aanbieden, en een boekhouding bijhouden. En klanten aantrekken. Over dat laatste lees je hieronder meer.
De opstartfase van je onderneming
Oké, je weet welke producten of diensten je gaat aanbieden. Je hebt een mooie website of webshop gemaakt. Je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. En je hebt een administratie op poten gezet. Ga je vervolgens zitten wachten totdat klanten je vanzelf vinden? Dat is niet erg effectief. Aan de slag dus!
Zo vind je met behulp van offline marketing klanten
Offline marketing kent allerlei toepassingen. Veelvoorkomende zijn:
- Een flyer laten maken om potentiële klanten op de hoogte te brengen van het bestaan van je (web)winkel of de dienst die je aanbiedt. Vaak kiezen zzp’ers ervoor een flyer in a5-formaat te laten maken, en deze te verspreiden op een plaats waar hun doelgroep veel aanwezig is;
- Posters laten ophangen op billboards en bushokjes;
- Persberichten laten plaatsen;
- Deelname aan een markt, beurs of ander evenement; en
- Mond-tot-mondreclame.
De voordelen van offline marketing
Sinds de opkomst van internet zijn de uitgaven aan online marketing jaarlijks toegenomen. En dat is op zich ook niet vreemd, want online marketing biedt allerlei voordelen. Toch is het belangrijk daarnaast offline marketing niet geheel aan de kant te schuiven. Dit biedt immers de mogelijkheid juist de mensen te bereiken die online minder actief zijn, en mensen persoonlijker te benaderen. Dit laatste waarderen mensen juist steeds meer in een steeds meer gedigitaliseerde maatschappij, en geeft vertrouwen. Tot slot leggen veel bedrijven meer nadruk op online marketing, met een online clutter tot gevolg. Offline reclame – zoals flyeren - valt tegenwoordig daardoor meer op.
Online marketing om je naamsbekendheid te vergroten
Naast offline marketing kun je tegenwoordig niet meer zonder online marketing. En dat is ook niet opvallend want het biedt allerlei voordelen. Zo kan met behulp van data vrij eenvoudig een bepaalde doelgroep getarget worden. Bij online marketing kun je onder meer denken aan:
- Zoekmachinemarketing met een duidelijke SEO- en SEA-strategie om vooral bij Google hoog te ranken;
- Contentmarketing: met informatieve productinformatie, blogs en video’s trek je mensen naar je website die bepaalde informatie zoeken (bijkomend voordeel is een hogere ranking in zoekmachines);
- Actieve aanwezigheid op socials waar ook je doelgroep zit;
- Affiliate marketing: je producten of diensten promoten op andere websites (groter bereik en positieve invloed op ranking); en
- Vermelding op platformen zoals Mijnzzp.nl.
De kracht van de combinatie van on- en offline reclame
Om je naamsbekendheid te vergroten wordt een combinatie van offline en online marketing aanbevolen. Zo is je bereik het grootst, en bovendien werkt herhaling beter om iets in het geheugen op te slaan!
In samenwerking met flyeralarm.com
Mijnzzp.nl