Bij het starten met ondernemen en het opzetten van je eigen bedrijf, is het bedenken van een bedrijfsnaam niet altijd even gemakkelijk. Je wilt een naam die de mensen goed onthouden, maar die ook past bij wat je doet. Je kan voor een simpele bedrijfsnaam kiezen, zoals een combinatie van je naam en werkzaamheden. Dat past goed bij bijvoorbeeld schilders, timmermannen, slagers of bakkers, die lokaal werkzaam zijn. Wil je deze combinatie niet gebruiken, dan bekijk je de tips hieronder om de ideale bedrijfsnaam te bedenken.
Inhoudsopgave
• Houd het simpel
• Laat anderen meedenken
• Geen inspiratie? Maak gebruik van een naamgenerator
• Denk aan de klank
• Houd rekening met je ambitie
Houd het simpel
Het is voor je doelgroep van belang dat de bedrijfsnaam herkenbaar is. Een simpele bedrijfsnaam die weergeeft wat je doet, is altijd een goede optie. Vooral een simpele bedrijfsnaam die kort maar krachtig is, blijft uitstekend hangen. Een extra voordeel is dat de naam dan ook gemakkelijk vindbaar is in de zoekmachine. Als zzp'er kun je wellicht ook je eigen naam gebruiken als bedrijfsnaam.
Laat anderen meedenken
Bij het bedenken van een ideale bedrijfsnaam loop je zelf al vaak vast. Of je denkt de perfecte naam voor je bedrijf gevonden te hebben, maar de reacties van anderen zijn minder enthousiast. Daarom is het aan te raden om anderen met je mee te laten denken. Organiseer bijvoorbeeld een brainstormsessie en nodig een paar vrienden of familieleden uit om serieus met je mee te denken.
Geen inspiratie? Maak gebruik van een naamgenerator
Mocht het je geheel aan inspiratie ontbreken, maak dan simpelweg gebruik van een bedrijfsnaamgenerator. Je kan de resultaten gebruiken ter inspiratie of als insteek voor je brainstormsessie.
Denk aan de klank
Bij het bedenken van een bedrijfsnaam is het van belang om aan de klank te denken. Stel je daarbij voor hoe je doelgroep de naam hoort op een radiospotje en wat dat voor beeld oproept. De uitspraak en klank moeten dusdanig zijn dat deze direct herkenbaar zijn en bijvoorbeeld zijn in te voeren in de zoekmachine.
Houd rekening met je ambitie
Het is verder aan te raden om bij het bedenken van een bedrijfsnaam alvast vooruit te denken. Hoe zit het met je ambitie? Als je plannen hebt om je bedrijf te laten groeien van een eenmanszaak naar een bv met internationale uitstraling, dan is het aan te raden om daar met de bedrijfsnaam rekening mee te houden. Bovendien kan een Nederlandse betekenis van een woord in het buitenland heel wat anders betekenen.
Mijnzzp.nl