Team Mijnzzp

Camerawebshop

Er zijn volgens schattingen alleen al in Nederland 95.000 webshops! Daarmee is het aantal webshops in de afgelopen tien jaar verdrievoudigd. Webshops zijn dus populair te noemen. Is het wel een goed idee om nog een webshop te starten in deze tijd? En als je dat doet, hoe val je op tussen al je concurrenten? De concurrentie heeft in de meeste gevallen al een sterke voorsprong die je in de meeste gevallen niet zomaar kunt inhalen. Een webshop starten gaat niet vanzelf, maar met een goede voorbereiding en doorzettingsvermogen kun je wel veel bereiken. In dit artikel zetten we op een rij welke mogelijkheden er zijn, en waar je op moet letten als je een webshop wil starten.

Inhoudsopgave
Voorbereiding webshop starten
Webshop starten: de concurrentie is groot
Kies een niche voor je een webshop start
Goede en snelle webshop is essentieel
De meest gebruikte opties om een webshop te starten op een rij:
Overweeg een eigen product te ontwikkelen
Groothandels als concurrent
Marketingkosten zijn noodzakelijk
Denk ook aan de vindbaarheid in zoekmachines
Een bestaande webshop overnemen
Webshop met dropshipping starten
Voor- en nadelen van dropshipping
Een Webshop is hard werken en risico nemen
De realiteit van het starten van een webshop

Voorbereiding webshop starten

Het starten van een webshop is niet iets wat je zomaar doet. Je moet het goed voorbereiden, en weten welke uitdagingen je te wachten staan. Begin altijd met een goed vooronderzoek dat minimaal de volgende punten inzichtelijk maakt:

  • Wat ga je verkopen, een nieuw product, of iets wat al bestaat? Hoeveel vraag is er naar het product dat je gaat verkopen?
  • Wie is je doelgroep, en hoe bereik je die?
  • Het financiële plaatje: hoeveel moet je investeren? Wat verwacht je dat het oplevert? En hoeveel moet je achter de hand hebben, als het in het begin financieel niet zo gaat zoals je wilt?
  • Ga je vanuit huis starten met je webshop? Controleer dan eerst het bestemmingsplan bij de gemeente.

Webshop starten: de concurrentie is groot

De genoemde 95.000 webshops zijn natuurlijk lang niet allemaal jouw directe concurrenten. Hoeveel concurrentie je hebt, verschilt erg per branche. Houd er altijd wel rekening mee dat een groot deel van je concurrentie een voorsprong heeft. Ze zijn al langer bezig en hebben waarschijnlijk een klantenkring opgebouwd en die aan zich weten te binden. Ook met betrekking tot de vindbaarheid van de webshop zal je echt aan het werk moeten. Hiervoor is het belangrijk dat je gebruik gaat maken van zoekmachine optimalisatie.

Kies een niche voor je een webshop start

Willekeurig producten verkopen werkt niet. Hoe kies je producten waarmee de kans op succes groot is? Je kunt natuurlijk kiezen voor producten die al bestaan: kleding, zonnebrillen, fietsen noem maar op. Maar wat je ook kunt doen is iets bedenken dat er nog niet is. Met andere woorden: een niche. Een goed niche-product bedenk je natuurlijk niet zomaar even, maar als het je lukt, ben je al een heel eind op de goede weg.

Goede en snelle webshop is essentieel

De techniek achter je webshop is erg belangrijk. Waarschijnlijk heb je zelf wel eens ervaren hoe vervelend het is als je iets wilt kopen op een site die niet goed werkt. Traagheid kan ook erg storend zijn. In de begintijd van de webshops was de keuze zelf bouwen, of laten doen door een specialist. Tegenwoordig zijn er meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld platforms die een min of meer kant-en-klare webwinkel aanbieden. Je hoeft dan alleen nog maar je producten en bijbehorende teksten en plaatjes in te voeren.

De meest gebruikte opties om een webshop te starten op een rij:

  • Je webshop zelf bouwen: ben je handig met software, dan kun je zelf je eigen webshop bouwen ‘from scratch’. In de praktijk gebeurt dit steeds minder. Kant-en-klare webwinkel software is namelijk zeer verleidelijk voor startende webshops. Aan de andere kant is zelf aan de slag gaan een stuk makkelijker geworden. Voor de zelfbouwers zijn er namelijk programma's die speciaal op het bouwen van webwinkels zijn gericht. Voorbeelden hiervan zijn WooCommerce en Magenta.
  • Je webshop laten bouwen: ben je niet handig met software, heb je weinig tijd of wil je jezelf simpelweg focussen op de in- en verkoop, dan is je webshop laten bouwen een goede oplossing. Er is op dit gebied veel keuze, want er zijn veel gespecialiseerde bedrijven en zzp’ers die webshops bouwen.
  • Kant-en-klare webshop: een betrekkelijk nieuw en zeer succesvol concept is kant-en-klare webshop software. Het werkt vrij simpel: je sluit een maandelijks abonnement af voor een complete webshop, en het enige wat je zelf nog moet doen is jouw content toevoegen. Het grootste voordeel van kant-en-klare webshop software is dat je niet zelf allerlei wielen opnieuw hoeft uit te vinden. Alle zaken die je nodig hebt zitten al standaard in de software geïntegreerd. Je hoeft jezelf dan bijvoorbeeld niet meer druk te maken om het integreren van een Payment Service Provider, oftewel de software die de klantbetalingen voor jou afhandelt.

Overweeg een eigen product te ontwikkelen

Met een eigen product kun je een grotere winstmarge realiseren. Je verkoopt iets wat nergens anders te krijgen is. Maar als je zelf een mooi product bedacht hebt, moet je het nog wel helemaal uitwerken voordat je het kunt verkopen. Daar komt nogal wat bij kijken zoals:

Groothandels als concurrent

Of je nu een webshop hebt of een ‘gewone’ winkel, je zult merken dat de rol van de groothandel veranderd is. Steeds meer groothandels kiezen ervoor om hun producten rechtstreeks te verkopen op de bekende online marketplaces. Zo hebben ze minder kosten en kunnen ze hun producten goedkoper aanbieden en toch een aardige winstmarge realiseren.

Daarmee zijn ze in sommige gevallen concurrenten geworden van webshops en fysieke winkels. De strijd aangaan op het gebied van prijzen is moeilijk tegen zo'n grote concurrent. Je moet jouw webshop dus op een andere manier onderscheiden. Bijvoorbeeld met geweldige klantenservice, snelle verzending en/of aftersales.

Marketingkosten zijn noodzakelijk

Als je jouw webshop hebt geopend zul je merken dat klanten niet vanzelf komen. Je moet ervoor zorgen dat consumenten je weten te vinden. In het begin zul je in de meeste gevallen dus moeten investeren om je naamsbekendheid en vindbaarheid te vergroten. Door actief te zijn op social media bijvoorbeeld. Of door betaalde advertenties. Er zijn tegenwoordig verschillende manieren om gebruik te maken van online marketing.

Denk ook aan de vindbaarheid in zoekmachines

Vindbaarheid door zoekmachines zoals Google is erg belangrijk. Miljoenen consumenten beginnen in Google of een andere zoekmachine met zoeken naar producten die ze graag willen kopen. Het loont de moeite van het investeren om je webshop hoog in deze zoekmachines te krijgen. Daarom is het aan te raden om kennis op te doen van SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie.

Met SEO heb je de tool in handen om jouw webshop hoger te laten scoren in zoekmachines. Dat is belangrijk, want veel mensen kijken in bijvoorbeeld Google niet verder dan de eerste of tweede pagina met zoekresultaten. Zonder zoekmachine optimalisatie is het in de meeste gevallen heel lastig om voldoende bezoekers aan te trekken. Het inrichten van een webshop is dus niet voldoende om organische bezoekers aan te trekken. Hiervoor zul je nog veel meer werkzaamheden moeten uitvoeren.

Een bestaande webshop overnemen

Zie je het niet zitten om een webshop vanaf de grond op te bouwen, maar wil je het liefst zo snel mogelijk beginnen met verkopen? Overweeg dan om een bestaande webshop over te nemen. Let hierbij wel goed op, want veel webshops maken niet of nauwelijks winst, of zijn zelfs verlieslatend. Verkijk je niet op een hoge omzet, want daar moeten nog alle kosten vanaf. Denk hierbij aan de inkoopkosten, marketingkosten en aan de opslagkosten bijvoorbeeld. Ook het risico van voorraadbeheer moet je niet onderschatten. De meeste goederen verouderen snel, je loopt het risico dat je blijft zitten met je voorraad.

Webshop met dropshipping starten

Als je een webshop wilt starten, kijk dan eens of jouw producten geschikt zijn voor dropshipping. Bij dropshipping heb je overigens wel te maken met veel concurrenten en lang niet alle dropshippers zijn succesvol. Redelijk veel webshops werken hiermee. Dropshipping gaat in grote lijnen als volgt:

  • Een klant plaatst een bestelling op jouw site;
  • Jij geeft de bestelling door aan de fabrikant;
  • De fabrikant levert de bestelling rechtstreeks aan jouw klant.

Voor- en nadelen van dropshipping

Het grote voordeel van deze manier van werken is dat je geen eigen voorraad hoeft te hebben. Simpel gesteld is het enige dat je hoeft te doen het verkopen van andermans producten. Je loopt dus minder risico, met name dat je met grote voorraden blijft zitten, die je af moet schrijven als ze niet verkocht worden. Ook hoef je niet te investeren in opslagruimte.

Een groot nadeel is dat de concurrentie van webshops die met dropshipping werken erg groot is. Een andere uitdaging is retourzendingen. Hoe ga je ermee om als veel bestellingen worden teruggestuurd? Wil de fabrikant deze wel terug? Zo niet, wat ga je er dan mee doen? Typisch iets om van tevoren goed over na te denken en duidelijke afspraken over te maken met je leveranciers.

Een Webshop is hard werken en risico nemen

De eerste webshops groeiden snel, vaak simpelweg omdat ze als eerste met een bepaald idee of product kwamen. Snel geld verdienen met een webshop is tegenwoordig een stuk moeilijker. Ga niet voor de snelle winst: met geduld, hard werken en risico nemen is je kans van slagen op de langere termijn veel groter.

De realiteit van het starten van een webshop

Een groot aantal webshops stopt er alweer mee in het eerste jaar. Je hoort nog altijd mooie succesverhalen van webshops, maar vergeet niet dat tegenover elke succesvolle webshop er vele staan die het niet hebben gered. Een succesvolle webshop is zeker mogelijk, maar die krijg je niet cadeau. Een webshop starten is een kwestie van doorzettingsvermogen, hard werken en risico’s nemen. Een beetje geluk is natuurlijk altijd welkom, maar het is geen zekerheid.

Lees ook ons artikel: waarom zijn e-commerce bedrijven zo populair?

Mijnzzp.nl