Team Mijnzzp

B2B commerce

Steeds meer B2B bedrijven doen – mede ingegeven door de corona pandemie – ervaring op met e-commerce. Maar nog lang niet alle verkopen worden online gedaan. En dat zal ook in de toekomst zo blijven, verwachten experts. Natuurlijk, eenvoudige bestellingen kunnen eenvoudig via een selfservice portal door klanten worden uitgevoerd, maar voor grotere en complexe bestellingen doen bedrijven toch graag een beroep op de kennis en ervaring van je accountmanager of sales rep. Om je omnichannel sales optimaal digitaal te ondersteunen, biedt één geïntegreerd platform uitkomst. Marketing- en salesafdeling beconcurreren elkaar zo niet langer, maar versterken elkaar juist. Door het platform eenvoudig te koppelen met al jouw relevante applicaties en systemen, bied je jouw klanten altijd een optimale klantervaring.

Salesteams werken nu nog vaak in verschillende systemen (Excel, ERP, CRM, ga zo maar door) en mailen offertes en aanpassingen over en weer naar hun klanten. Kleine en grotere fouten liggen continu op de loer en het proces is niet transparant en al helemaal niet snel. Bovendien komen de twee funnels voor online en offline sales nooit samen, waardoor er geen totaalbeeld van de klant beschikbaar is.

Maar er is goed nieuws: tegenwoordig zijn er digital commerce platformen op de markt die alle data rondom al jouw verkoopactiviteiten bundelen. Zo kunnen B2B-organisaties hun klanten en prospects altijd optimaal bedienen, zodat de tevredenheid en loyaliteit zal toenemen. Door gebruik te maken van slimme digitale ondersteuning en processen te automatiseren, houden sales- en marketingafdelingen meer tijd over om echt waarde toe te voegen, zoals het begeleiden en adviseren van klanten bij het nemen van belangrijke beslissingen.

Offertes maken, aanpassen en accepteren, orders plaatsen, verwerken en verzenden, het hele facturatieproces en de communicatie met de klantenservice… het gebeurt allemaal in één geïntegreerd B2B e-commerce platform. Klanten kunnen in hun eigen gepersonaliseerde klantportaal alle relevante data zelf inzien. Zo hebben ze altijd een totaaloverzicht van hun bestelhistorie, of ze nou online of offline besteld hebben. Ook facturen, de status van lopende bestellingen en openstaande offertes zijn eenvoudig in te zien. Dit verhoogt de klanttevredenheid, vermindert de druk op de binnendienst en customer care afdeling en verlaagt de kans op fouten en onduidelijkheid.

Nu B2B-organisaties e-commerce hebben omarmd, is het tijd om je gehele verkoopproces te stroomlijnen met behulp van digitalisering. Met Digital Commerce laat je je e-commerce en offline sales naadloos in elkaar overlopen. Offline deals worden online afgehandeld en online aankopen krijgen regelmatig een offline vervolg. Door onder meer slim gebruik te maken van digitale tooling, AI en Data Analytics & Insights, kunnen B2B-organisaties hun klanten eindelijk een B2C-ervaring bieden. En dat verwachten die klanten anno 2022 ook!

In samenwerking met propeller-commerce.com

Mijnzzp.nl