Team Mijnzzp

Communicatie verbeteren

Het is belangrijk om als bedrijf in contact te blijven met je klanten, maar ook om de communicatie daarin te optimaliseren. Je haalt klanten binnen, maar wilt deze natuurlijk ook graag behouden. De sleutel daarvoor is communicatie en daar valt ook bij jouw bedrijf vast het een en ander in te verbeteren. Het gaat hierbij zowel om de actieve communicatie vanuit jouw kant als om de communicatie van de klant in jouw richting.

Inhoudsopgave
Verbeter de bereikbaarheid
Pas actieve communicatie toe
Wees consistent in de communicatie

Verbeter de bereikbaarheid

Een simpele manier om de communicatie met klanten te verbeteren, is door de bereikbaarheid te optimaliseren. Op welke manieren is jouw bedrijf bereikbaar? Via de telefoon en e-mail of ook via WhatsApp een live chat op je website of ook op een andere manier, zoals via Messenger? Door je bereikbaarheid via meerdere kanalen beschikbaar te stellen, zorg je ervoor dat klanten gemakkelijker in staat zijn om contact op te nemen. Het is daarbij handig als je duidelijk communiceert tijdens welke tijden je telefonisch bereikbaar bent. Ook het aangeven van het tijdsbestek, waarin klanten een reactie mogen verwachten, is aan te bevelen.

Pas actieve communicatie toe

Actieve communicatie is een ideaal instrument om klanten te bereiken. Een telefoontje na het afronden van een opdracht is bijvoorbeeld een vorm van actieve communicatie. Vraag bijvoorbeeld of de klant tevreden is met het geleverde werk en service. Een andere vorm van actieve communicatie is door nieuwsbrieven te versturen. Op deze wijze blijf je in contact met de klant en dit vergroot het loyaliteitsgevoel.

Wees consistent in de communicatie

Communicatie heeft niet alleen met taal te maken, maar heeft ook betrekking op alle uitingen van je bedrijf. Het is belangrijk om daarin consistent te zijn, zodat je daarmee de herkenbaarheid vergroot. De eigen huisstijl is daarbij als uitgangspunt te nemen en laat je als uiting in de verschillende communicatiemiddelen terugkomen. Denk daarbij aan je website, maar ook aan visitekaartjes en flyers net als aan de factuur, want dit is eveneens een communicatiemiddel. Maak daarbij zoveel als mogelijk ook steeds gebruik van hetzelfde lettertype en lettergrootte om eenheid in de communicatiestijl te bewaren.

Mijnzzp.nl