Komen betalingen van jouw facturen standaard te laat binnen? Of moet je er vaak achteraan zitten om de rekening betaald te krijgen? Er zijn verschillende tips die je helpen om de facturen sneller voldaan te krijgen. Dat geeft meer rust en bovendien scheelt het je tijd omdat je geen herinneringen en aanmaningen meer hoeft te sturen.
Inhoudsopgave
• 1. Verzend de factuur direct
• 2. Hanteer een korte betalingstermijn
• 3. Verstuur de factuur online
• 4. Wees duidelijk over de betaalvoorwaarden
• 5. Schroom niet om contact op te nemen
1. Verzend de factuur direct
Zodra de werkzaamheden klaar zijn, is het aan te raden om de factuur direct te versturen. Heb je bijvoorbeeld in het begin van de maand een klus afgerond? Wacht dan niet tot het einde van de maand om de rekening te presenteren. Maak de factuur aan in je boekhoudprogramma en verstuur de rekening.
2. Hanteer een korte betalingstermijn
Wees duidelijk naar de klant door in de factuur een betalingstermijn op te nemen. Deze betalingstermijn hoeft geen dertig dagen te zijn. Het is ook mogelijk om een kortere betalingstermijn van bijvoorbeeld vijftien dagen te hanteren. Mocht de betaling dan uitblijven dan is het mogelijk om eerder bij de debiteur aan de bel te trekken.
3. Verstuur de factuur online
Het scheelt tijd als je de factuur online verstuurt via e-mail. Of als je deze digitaal vanuit je online boekhoudprogramma naar de klant stuurt. Je hoeft dan niet eerst de rekening uit te printen en in een envelop te doen en naar de brievenbus te lopen. De factuur komt rechtstreeks binnen bij je opdrachtgever.
4. Wees duidelijk over de betaalvoorwaarden
Om een snelle betaling te bevorderen is het ook van belang om vooraf duidelijk te zijn in wat je verwacht. Laat dus vooraf expliciet weten wat de betaaltermijn is. Dat geeft je klanten de mogelijkheid om daar al rekening mee te houden.
5. Schroom niet om contact op te nemen
Blijft de betaling uit en heb je een herinnering en aanmaning verzonden? Je hoeft niet meteen een incassobureau in te schakelen. Het helpt vaak ook al als je even persoonlijk contact opneemt met de debiteur. Dat levert vaak alsnog een betaling van de factuur op. Blijft de betaling toch uit dan schakel je een incassobureau in.
Zorg er als ondernemer voor dat er geen fout zit in de verzonden factuur. Dit kan veel extra vertraging opleveren.
In sommige gevallen krijg je pas weken later te horen dat je een nieuwe factuur moet maken.
Mijnzzp.nl