De meeste debiteuren betalen netjes op tijd, maar toch gebeurt het ook maar al te vaak dat de betalingstermijn verstrijkt. Het is dan goed om te weten dat je invloed kan uitoefen om een factuur sneller betaald te krijgen. Dat begint met een goed debiteurenbeheer en daar heb je als je de administratie zelf doet een online boekhoudprogramma voor nodig. Bekijk daarbij de onderstaande tips om voortaan alle facturen vlot betaald te krijgen.
Inhoudsopgave
• 1. Verzend facturen tijdig
• 2. Verstuur duidelijke facturen
• 3. Neem een betaallink op in de factuur
• 4. Neem contact op als betaling uitblijft
1. Verzend facturen tijdig
Het is misschien een wassen neus, maar als je het verzenden van facturen uitstelt, duurt het langer voordat je het geld op de rekening krijgt. Daarom luidt het advies om facturen na afronding van werkzaamheden zo snel mogelijk de deur uit te doen.
2. Verstuur duidelijke facturen
Het is aan te raden om de factuur zo concreet mogelijk op te stellen, zodat er bij de debiteur geen vragen over ontstaan. Als je onduidelijk bent op de factuur, zoals met vage omschrijvingen of gewoon door een totaalbedrag te benoemen, kan dat tot vragen leiden. Een onduidelijke factuur blijft vaak wat langer liggen bij de debiteur, omdat deze tijd moet vrijmaken om meer helderheid te krijgen. Dat is dus gemakkelijk te voorkomen door zelf zo concreet mogelijk te zijn in wat je geleverd hebt en wat je daarvoor in rekening brengt.
3. Neem een betaallink op in de factuur
Een efficiënte manier om debiteuren vlotter te laten betalen, is door in de factuur een betaallink op te nemen. De meeste boekhoudpakketten voorzien inmiddels in deze optie en je maakt het de klanten daarmee heel gemakkelijk om na ontvangst van de factuur de betaling te verrichten. Het is heel gebruikelijk om bijvoorbeeld een iDEAL-betaallink in de factuur op te nemen. Je maakt hierdoor de drempel om te betalen zo laag mogelijk.
4. Neem contact op als betaling uitblijft
Je kan het beste even persoonlijk contact opnemen als de factuurdatum is verstreken en er evenmin op een verzonden herinnering is gereageerd. De herinnering verstuur je natuurlijk zodra de betaaltermijn is verstreken. Persoonlijk contact verdient de voorkeur omdat je de relatie met de debiteur zo op een goede manier in stand houdt.
Mijnzzp.nl