Het is verstandig om als startende zzp'er onderzoek te doen naar de markt en branche, waarin je actief gaat zijn. Je gaat dan goed van start en hebt meer kans om van je bedrijf daadwerkelijk een succes te maken. Er zijn meerdere manieren om marktonderzoek te doen en naar een specifieke branche. Je krijgt door het onderzoek waardevolle informatie, zoals met betrekking tot de concurrentie en welke problemen zich voordoen. Maak daarom gebruik van onderstaande tips om je dienst of product succesvol te laten zijn.
Inhoudsopgave
• Check je concurrentie digitaal
• Let op ontwikkelingen in je branche
• Ontdek wat klanten willen
Check je concurrentie digitaal
Een slimme manier van onderzoek doen, is door te kijken hoe de concurrentie het doet. Let daarbij onder meer op wat de specifieke doelgroep is, maar ook welke producten of diensten er worden aangeboden. Je kan bijvoorbeeld kijken op welke manier deze bedrijven online actief zijn. Staan ze bijvoorbeeld hoog in de organische resultaten van de zoekmachine en/of maken ze gebruik van betaalde advertenties. Check ook de activiteit op social media en kijk op welke kanalen ze een groot bereik hebben. Je kan ook naar de prijzen van producten of tarieven van diensten kijken die je meeneemt in de concurrentieanalyse.
Let op ontwikkelingen in je branche
Het CBS biedt een schat aan informatie met cijfermatige onderbouwing van ontwikkelingen in allerlei branches. Deze informatie is vrij toegankelijk en geeft een goed beeld van de ontwikkelingen. Zo is het ook aan te raden om nieuwsberichten over je branche te bekijken en na te gaan of er bijzondere ontwikkelingen zijn. Naast het CBS zijn er andere bronnen te raadplegen over cijfers en trends, zoals banken.
Ontdek wat klanten willen
Een manier om heel concreet marktonderzoek te doen, is door je doelgroep te benaderen om de klantbehoefte te achterhalen. Als je ontdekt wat klanten uit je doelgroep voor wensen hebben, dan is het gemakkelijker om daarop in te spelen. Je kan bijvoorbeeld een vragenlijst opstellen en deze laten invullen. Een marktonderzoek met het vaststellen van je doelgroep is overigens ook belangrijk als je een ondernemingsplan gaat maken. Dit onderzoek vormt daar een onderdeel van. Zo kan je vaststellen wie je klanten zijn, maar ook waar deze te vinden zijn.
Mijnzzp.nl