Team Mijnzzp

Leads binnenhalen

Voor de meeste ondernemers is het binnenhalen van nieuwe leads iedere dag een uitdaging. Lead genereren betekent dat je één of meerdere gegevens van een potentiële klant ontvangt, zodat je ze later kan benaderen met product- of dienstaanbiedingen. Vanzelfsprekend kan een lead ook iemand zijn die direct een product of dienst afneemt. Het binnenhalen van nieuwe leads is afhankelijk van de doelgroep, in sommige gevallen lastig te noemen. Er zijn meerdere marketingstrategieën die ingezet kunnen worden om nieuwe leads te genereren.

Inhoudsopgave
Hoe krijg ik meer leads?
Wat is leadgeneratie?
Genereer meer leads door het conversiepad te verbeteren
Het gemiddelde conversiepad bestaat uit 3 stappen:
Kwalitatieve leads genereren met content
Analyseren van data
Potentiële klanten over de streep trekken
Gouden tips voor het binnenhalen van nieuwe leads
Call to action gebruiken
Inbound marketing
Goede landingspagina gebruiken

Hoe krijg ik meer leads?

De beste manier om nieuwe leads te krijgen is heel eenvoudig: biedt een kwalitatieve excellente dienst aan. In de meeste gevallen zit de moeilijkheid vooral in het online gevonden worden met je dienst of product. Vooral voor nieuwe bedrijven die net op de markt zijn kan dit moeilijk zijn, omdat er nog weinig naamsbekendheid is. Daarom zijn er veel bedrijven die leads proberen te genereren door middel van Google Ads. Deze advertenties worden weergegeven als iemand de juiste zoekwoorden gebruikt binnen Google. Hieronder staan enkele belangrijke tips om meer leads te genereren:

  • Verbeter de zoekmachine optimalisatie (SEO).
  • Maak gebruik van social media om leads te genereren.
  • Maak gebruik van contentmarketing om meer online leads te genereren.
  • Maak gebruik van verschillende marketing tools om tot de beste resultaten te komen.
  • Gebruik een lead magnet (prikkel of stimulans) om leads te genereren.

Wat is leadgeneratie?

De eerste stap naar meer leads is het bereiken van een grote doelgroep. Dit kan door middel van online marketing zoals social media, advertenties en contentmarketing. Het gaat erom dat je zo veel mogelijk van de potentiële klanten bereikt. Het uiteindelijke doel is het bezoeken van je website of bijvoorbeeld het achterlaten van een e-mailadres. In het Engels wordt dit ook wel lead generation genoemd. Het inzetten van social media kan een uitstekende manier zijn om nieuwe leads te verkrijgen.

Genereer meer leads door het conversiepad te verbeteren

Een conversiepad is de weg die bezoekers van je website nemen, van de website naar het contactformulier. Een conversiepad kan bestaan uit verschillende varianten: van één pagina tot meerdere pagina's met een grote berg aan informatie.

Het gemiddelde conversiepad bestaat uit 3 stappen:

  • 1) Eerste pagina met doelstelling en interessegebied.
  • 2) 2e pagina waarbij je "ja" of "nee" kan klikken om verder te gaan.
  • 3) 3e pagina met het contactformulier.

Zorg ervoor dat je website in staat is om mensen naar de volgende pagina's te begeleiden. Zelfs als een gebruiker één van de stappen overslaat, moet hij of zij op een makkelijke manier verder kunnen gaan binnen je website. Het voorkomen dat gebruikers je website verlaten is belangrijk om meer leads te kunnen genereren!

Kwalitatieve leads genereren met content

Kwalitatieve content is essentieel om kwalitatieve leads te genereren. Er zit wel een verschil tussen kwaliteit en gewoon iets op het internet plaatsen. Daarom is het belangrijk om content aan te bieden die relevant voor je doelgroep is, maar ook interessant. Een goede content marketeer kan je hierbij helpen. Het is belangrijk om een aantal van deze tips te onthouden wanneer je jouw content zelf schrijft: - Hanteer slimme keywords, maar gebruik ze niet als rode draad in het stuk.

  • Plaats relevante links naar andere artikelen of pagina's van jouw website in je blogpost, zodat lezers gemakkelijk verder kunnen lezen.
  • Zorg dat de headings duidelijk genoeg zijn om lezers een beter idee te geven over wat ze kunnen verwachten bij het lezen.
  • Ook video's kunnen goed werken om je blogpost extra inhoud te geven.
  • Schrijf voor mensen, niet alleen voor zoekmachines. Zorg ervoor dat jouw content interessant is.

Analyseren van data

Je kunt je data analyseren om inzicht te krijgen in wat de interesses zijn van je doelgroep en zo een betere voorspelling maken over welke content ze willen zien. Je kunt het zelf doen of de helpende hand inschakelen van een expert. Er zijn diverse programma's die je met je data kunnen helpen om erachter te komen wat wel en niet werkt. Het blijven optimaliseren van je website is natuurlijk belangrijk.

Potentiële klanten over de streep trekken

Om potentiële klanten over de streep te trekken kan het waardevol zijn om een weggever te maken, zoals een e-book. Ook kun je een lead magnet maken, zoals een video of infographic. Dit soort items zijn goed om meer leads te genereren. Vooral e-books zijn tegenwoordig populair te noemen. Het maken van een e-book kan in sommige gevallen wel veel werk zijn. Daarnaast is het ook belangrijk om je e-book actueel te houden. Ook het aanbieden van een gratis proefperiode voor je dienst werkt goed.

Gouden tips voor het binnenhalen van nieuwe leads

Er zijn geen gouden tips wanneer het aankomt op het binnenhalen van goede leads. Je moet je eigen strategie ontwikkelen en dit is per bedrijf verschillend. Probeer het zelf uit, maar neem regelmatig de tijd om jouw resultaten te analyseren op basis van data of feedback. In de praktijk is het zo dat je ook regelmatig te maken zal krijgen met slechte leads. Het omzetten van slechte leads naar goede leads is alleen mogelijk door het analyseren van je data. Ook het blijven verbeteren van conversiegerichte landingspagina's is belangrijk. Het optimaliseren van landingspagina's is ook alleen mogelijk door het verkrijgen van voldoende data.

Call to action gebruiken

Een call to action is een oproep die doeltreffend moet zijn. Het is bedoeld om het doel van de website te bereiken, bijvoorbeeld om contact met je te maken voor jouw gratis offerte of het aanschaf van je product. Een call to action kan variëren in soort: "probeer nu gratis uit", "start hier", "vind out more". Een call to action zal of direct zijn of indirect. Er wordt vaak gekozen voor een oproep die concreet is.

Inbound marketing

Inbound marketing gaat ervan uit dat mensen doelgericht op zoek gaan naar producten en diensten. Met andere woorden weten de bezoekers al welke producten er aangeboden worden. Het overtuigen door middel van traditionele marketingmethodes hoeft niet meer.

Inbound marketing probeert het aankoopproces vooral te versnellen door middel van contentmarketing. Contentmarketing is het aanbieden van relevante en interessante inhoud op een slimme manier, waardoor de bezoekers meer vertrouwen krijgen in het product, en hierdoor online een aankoop doen. Bij inbound marketing is het wel heel erg belangrijk om gebruik te maken van relevante content.

Bij inbound marketing blijft het belangrijk om aan je call to action te blijven werken. Het voorkomen dat bezoekers je website verlaten zonder formulier in te vullen, of iets te kopen is belangrijk. Bezoekers die je site verlaten zonder het overgaan tot actie moeten aangemerkt worden als slechte lead. Inbound marketing werkt in de meeste gevallen heel goed wanneer het bestaande klanten betreft. Dit zijn vaak mensen die ook al bekend zijn met één of meerdere landingspagina's op je website.

Goede landingspagina gebruiken

Landingspagina's zijn pagina's die bezoekers gebruiken om contact met je op te nemen of voor aankopen van een product of de dienst. Deze pagina's moeten dienstverlenend en aantrekkelijk zijn.

Mijnzzp.nl