Ben je met je bedrijf actief op social media, maar zie je niet echt resultaat van je inspanningen? Er zijn verschillende manieren om meer uit social media te halen. De onderstaande tips komen daarbij van pas.
Inhoudsopgave
• Richt je op wie en wat je wilt bereiken
• Maak van het AIDA-model gebruik
• Richt je op kwaliteit
• Maak gebruik van beelden
Richt je op wie en wat je wilt bereiken
Het is in elk geval belangrijk om te weten wat je doelgroep is en je te richten op wat je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten of is het de bedoeling dat er meer verkeer naar je website komt? Of breng je een speciale actie onder de aandacht? Door vast te stellen wat je doelgroep is, kan je op een gerichte manier de juiste social media kanalen gebruiken. Snapchat is bijvoorbeeld minder geschikt als je senioren als doelgroep hebt, maar wel ideaal om jongeren te bereiken.
Maak van het AIDA-model gebruik
Een effectief instrument om meer uit social media te halen, is door het AIDA-model toe te passen. In een social media post is het belangrijk om de aandacht te trekken. Dit is het eerste onderdeel van het AIDA-model, namelijk Attention. Het is daarnaast belangrijk om interesse aan te wakkeren (Interest). Dit kan je bereiken door aan te sluiten op de klantbehoefte, waarna de volgende stap het doel heeft om het verlangen naar je product te creëren (Desire). Vervolgens zorg je ervoor dat de klant actie onderneemt (Action). Dit kan bijvoorbeeld het profiteren van een kortingsactie zijn, maar ook het invullen van een formulier of bezoek aan de website.
Richt je op kwaliteit
Het is niet altijd nodig om je te richten op het verkrijgen van zoveel mogelijk volgers. Als je in een nichemarkt zit dan is de kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit. Je hebt niets aan duizenden volgers die helemaal geen interesse of behoefte hebben aan je product. Je hebt wel wat aan volgers die op zoek zijn naar een product of dienst, waar jouw bedrijf op aansluit.
Maak gebruik van beelden
Het is bij het optimaliseren van resultaten die voortkomen uit social media belangrijk om je op het visuele aspect te richten. Klanten vinden het interessanter om een social media post te bekijken als je het tekstbericht combineert met beeldmateriaal.
Mijnzzp.nl