Heb je een bedrijf en verstuur je pakketten naar klanten? Bijvoorbeeld als er een bestelling in je webshop is gedaan? Er bestaat altijd een risico dat er sprake is van pakketfraude. Deze situatie kan zich voordoen als je het pakket wel hebt verzonden, maar de klant aangeeft niets te hebben ontvangen. De Fraudehelpdesk geeft aan dat er zelden meldingen binnenkomen van verkopers die hiermee te maken krijgen. Dit komt onder meer omdat het lastig is te bewijzen dat de klant het pakket wel heeft ontvangen. Het is uiteraard beter om dit soort situaties te voorkomen en daarom volgen hier een aantal tips om pakketfraude te voorkomen.
Inhoudsopgave
• Pakket verzenden met track-and-trace code
• Zet onbetrouwbare klanten op een lijst
• Controleer de gegevens
Pakket verzenden met track-and-trace code
Een belangrijke tip om pakketfraude te voorkomen, is door het pakket met een track-and-trace code aangetekend te verzenden. Op deze manier is het gemakkelijk om aan te tonen dat een klant het pakket wel heeft ontvangen, ook al beweert deze dat het niet zo is. Mocht je kostbare producten verzenden, zoals dure gouden sieraden, is het aan te raden om het pakket verzekerd te verzenden. Bij verlies of diefstal of in het geval van pakketfraude is de schade dan in ieder geval verzekerd.
Zet onbetrouwbare klanten op een lijst
Heb je als ondernemer te maken met klanten die in het verleden mogelijk pakketfraude hebben gepleegd of je bedrijf op een andere manier hebben opgelicht? In dat geval is het aan te raden om een lijst bij te houden met onbetrouwbare klanten. Het is wel goed om te weten dat je aan de klant moet laten weten dat deze op een lijst geregistreerd staat. Daarbij dien je tevens te vermelden op welke manier de klant weer van de lijst kan afkomen. Ben je voornemers om de namen op de lijst met andere bedrijven te delen? Dit is in verband met de privacywetgeving alleen toegestaan als de Autoriteit Persoonsgegevens daar toestemming voor heeft gegeven.
Controleer de gegevens
Er zijn verschillende partijen die de mogelijkheid bieden om een afleveradres te controleren en een zogenoemde verdacht-score laten zien. Bij een rood signaal is er sprake van een fraudeur en is het dus aan te raden om of uitgebreid onderzoek te doen of om geen pakket naar het adres te verzenden.
Mijnzzp.nl