Het is als zzp'er van belang om je bedrijf in de picture te zetten om aan klanten te komen of de productverkoop te verhogen. Er zijn verschillende manieren om als zzp'er reclame te maken en je bedrijf daarmee te verkopen aan de buitenwereld. Grote bedrijven hebben daarvoor meer budget dan de gemiddelde zzp'er. Een televisiespotje op de bekende televisiezenders is dan ook net wat te hoog gegrepen. Dat neemt niet weg dat er vele andere manieren zijn om als zzp'er reclame te maken. Maak daarvoor gebruik van onderstaande tips.
Inhoudsopgave
• 1. Verricht je werk perfect
• 2. Voorzie in een extraatje
• 3. Ga positief om met afwijzingen
1. Verricht je werk perfect
De beste reclame die je als zzp'er kan maken, is door perfect werk af te leveren. Het resultaat is namelijk een toekomstig visitekaartje. Denk maar aan een schilder die een woning van onder tot boven keurig schildert en blije klanten achterlaat. Of aan een kapster die tijd, moeite en aandacht besteedt om het ideale kapsel te creëren. Bij de verkoop van producten is de kwaliteit belangrijk, maar de service eveneens. Ook daarin kan je naar perfectie streven. Het verlenen van goede dienstverlening is de beste manier om naamsbekendheid op te bouwen als zzp'er
2. Voorzie in een extraatje
Er zijn veel zzp'ers die als er eenmaal een klant binnengehaald is deze klant voor lange tijd aan zich kunnen binden. Bijvoorbeeld als er mogelijk vervolgopdrachten in het verschiet liggen of als de klant je bedrijf periodiek nodig heeft. In dat geval is het een goede manier van reclame maken door te voorzien in een extraatje. Dat hoeft niet heel groots te zijn, maar kan ook een klein gebaar zijn. Het maakt in elk geval indruk en de kans is groot dat de klant reclame voor je gaat maken. Het kan in sommige gevallen ook belangrijk zijn om aan het einde van het jaar een relatiegeschenk weg te geven aan je opdrachtgevers. Dit is een eenvoudige manier om je opdrachtgever te bedanken.
3. Ga positief om met afwijzingen
Het is een ideale situatie als je als zzp'er elke opdracht binnensleept waar je op reageert. Dat is echter meestal niet het geval. Er komen ook afwijzingen op je aanbod of offerte. In dat geval is het belangrijk om daar op een positieve manier mee om te gaan. Het is zelfs mogelijk de afwijzing als reclame voor je marketing te gebruiken. Bijvoorbeeld door na de afwijzing nog een reactie te sturen. Daarmee val je op en wellicht dat je bedrijf onthouden wordt voor een volgende keer.
Lees ook ons artikel: de 10 marketing en reclame tips voor zzp-ers
Mijnzzp.nl