Team Mijnzzp

Gesprek

Het is soms nodig om wat extra aandacht te besteden aan het binnenhalen van opdrachten. Daarbij hangt het natuurlijk af van de werkzaamheden van je bedrijf op welke manier dat het beste te doen is. De meeste zzp'ers hebben op verschillende manieren te maken met offertes en aanbestedingen. Heb je bijvoorbeeld een gesprek met een potentiële opdrachtgever? In dat geval komen onderstaande tips zeker van pas.

Inhoudsopgave
Voorzie in uitgebreide informatie
Bereid je goed voor
Laat zien wat je kan
Maak je toegevoegde waarde duidelijk
Stel gerust vragen

Voorzie in uitgebreide informatie

Een handige tip is om tijdens het gesprek de opdrachtgever van uitgebreide informatie te voorzien. Leg de nadruk niet op het verkopen, maar laat zien wat je ervaring is en over welke kennis je beschikt.

Bereid je goed voor

Heb je een offerteaanvraag ontvangen en vloeit daar een gesprek uit voort? In dat geval is het aan te raden om je goed voor te bereiden op het gesprek. In de aanvraag voor de offerte staat als het goed is duidelijk vermeld wat de wensen zijn. Het is dan ook mogelijk om alvast vooruit te denken en het gesprek aan de hand van de wensen goed voor te bereiden.

Laat zien wat je kan

Het is voor potentiële klanten vaak ook prettig om te zien wat voor projecten je bijvoorbeeld in het verleden hebt afgerond. Door te laten zien wat je kan, zoals met foto’s van een opgeleverd project maak je in beeld duidelijk wat je ervaring en kennis is. Wijs bijvoorbeeld op details waaraan je hebt gedacht of benoem hoe je te werk bent gegaan.

Maak je toegevoegde waarde duidelijk

Je hebt als bedrijf natuurlijk unique selling points en het is belangrijk om de toekomstige klant kennis te laten maken met je toegevoegde waarde. Denk bijvoorbeeld aan een perfecte en klantgerichte service, maar ook aan andere onderscheidende elementen, zoals duurzaam ondernemen en het werken met milieuvriendelijke producten.

Stel gerust vragen

Je hoeft niet steeds zelf aan het woord te zijn. Het is zelfs slim om vragen te stellen om de potentiële klant de gelegenheid te geven uit te weiden over de wensen. Daarmee laat je ook zien dat je interesse toont en bovendien kan je op deze manier de wensen van de ander echt heel duidelijk in kaart brengen.

Mijnzzp.nl