Bij het voeren van een verkoopgesprek is er al eerste een gedegen voorbereiding nodig. Door je goed voor te bereiden, krijg je direct al een spreekwoordelijke voet tussen de deur. Verkoopgesprekken liggen in allerlei situaties aan de basis van de verkoop van een product of dienst. In sommige situaties kan het ook helpen om voor jezelf een duidelijk communicatieplan te maken. Vanzelfsprekend kan dit wel per situatie verschillen. De volgende tips komen dan ook van pas voor ondernemers in allerlei verschillende branches ter voorbereiding op een verkoopgesprek.
Inhoudsopgave
• 1. Bereid je goed voor
• 2. Bedenk tegenargumenten
• 3. Leg contact met de juiste persoon
1. Bereid je goed voor
Bij een goede voorbereiding hoort het doen van een vooronderzoek. Dat hoeft niet heel uitgebreid te zijn, maar toch wel op zijn minst zo dat je informatie hebt over de achtergrond van de potentiële koper. Wat is er bijvoorbeeld gaande bij het bedrijf? Een goede voorbereiding zorgt er ook voor dat je interesse laat zien. Indien er sprake is van een bestaande klant dan is het handig om na te gaan welke producten of diensten nog bij het bedrijf ontbreken. Uiteraard kan de huidige samenwerking onderdeel van het gesprek vormen.
2. Bedenk tegenargumenten
Het is ook verstandig om alvast tegenargumenten bij de hand te hebben. Dat doe je door goed na te denken over je doelgroep en de problemen die zij mogelijk ervaren. Uiteraard is jouw product of dienst de ideale oplossing voor het probleem. Daarbij houd je rekening met mogelijke weerstand en dan komen de tegenargumenten goed van pas.
3. Leg contact met de juiste persoon
Je hebt er weinig aan als je een verkoopgesprek voert met een persoon die er in feite niets mee van doen heeft, zoals met de receptie van een bedrijf. Het is dan ook belangrijk om met de juiste persoon binnen het bedrijf contact te leggen. Mocht je bij een eerste contact met het bedrijf niet voorbij de receptie of secretaresse komen dan zijn de woorden dat je een erg interessant voorstel hebt soms magisch.
Het is altijd aan te raden om een afspraak te maken voor je verkoopgesprek. Zo is het vervelend als je zonder afspraak je verhaal gaat houden, want misschien heeft de ander daar helemaal geen tijd voor. Bovendien zorgt een afspraak ervoor dat er echt tijd voor je wordt vrijgemaakt.
Lees ook: Stappenplan voor het schrijven van succesvolle offerte
Mijnzzp.nl