Team Mijnzzp

Conversie optimalisatie

Heb je veel bezoekers op je website, maar laat de conversie te wensen over? Er verschillende instrumenten en tips die je voor conversie optimalisatie kan gebruiken. Dit is bijvoorbeeld mogelijk op microniveau om bezoekers kleine acties te laten ondernemen. Denk daarbij aan het kijken van een video of een product toevoegen aan een winkelmandje. Daarnaast is conversie optimalisatie mogelijk om op macro niveau toe te passen. Dit betreft onder meer het daadwerkelijk doen van een aankoop of het aanvragen van een offerte. Bekijk hier de tips om tot conversie optimalisatie te komen.

Inhoudsopgave
Richt je op kleine stapjes
Bied zekerheden
Beperk de keuzes

Richt je op kleine stapjes

Een manier om de conversie te optimaliseren, is door je klanten kleine stapjes voor te schotelen om daarna de eindstap te laten nemen. Heb je een restaurant met een reserveringssysteem? Beging dan met het opdelen van taken, want daardoor zijn bezoekers sneller geneigd om steeds naar de volgende stap te gaan. Laat de klant bijvoorbeeld eerst eend datum voor de reservering bepalen om daarna het aantal personen en de gewenste tijd aan te laten geven. Door deze taken stapje voor stapje aan te bieden, zijn bezoekers sneller geneigd om iedere stap te voltooien dan wanneer in een keer een lang formulier wordt voorgeschoteld.

Bied zekerheden

Er komen altijd bezoekers op je website die het voornemen hebben om een aankoop te doen, offerte aan te vragen of een reservering te maken. Het is echter zo dat er gedurende het proces mogelijk twijfel ontstaat bij de klant. Daarom is het belangrijk om zekerheden te bieden en onzekerheden weg te nemen. Bied bijvoorbeeld de mogelijkheid om gratis te annuleren. Dit is een methode waar onder meer grote boekingssites gebruik van maken. Denk maar aan de mogelijkheid om een hotelkamer te reserveren, maar wel met de optie om deze gratis te annuleren als je niet gaat.

Beperk de keuzes

Het is voor bezoekers lastig kiezen als er een overvloed aan opties beschikbaar is. Maak het de klanten gemakkelijk door de keuzes te beperken. Wist je dat een overvloed aan keuzes een echte conversiekiller is? Laat je minder keuzes zien dan optimaliseer je de conversie.

Mijnzzp.nl