Er zijn allerlei situaties, waarin je als ondernemer of als starter te maken krijgt met het houden van een pitch. Bijvoorbeeld om investeerders die belangstelling hebben voor je product te overtuigen. Of om een financiering te krijgen om je bedrijf verder te laten groeien en opdrachten binnen te halen. Het houden van een pitch moet natuurlijk gebeuren met de nodige overtuiging, maar er zijn meer tips voor de beste pitch.
Inhoudsopgave
• 1. Besteed tijd aan de voorbereiding
• 2. Start je pitch krachtig
• 3. Maak je verhaal persoonlijk
• 4. Sluit af met een korte conclusie
1. Besteed tijd aan de voorbereiding
Een gedegen voorbereiding is de ideale basis om tot de beste pitch te komen. De voorbereiding bestaat uit een aantal aspecten. Je bepaalt wie je doelgroep is die naar de pitch luistert en pas je verhaal daarop aan. Verzamel belangrijke informatie die je pitch kracht bijzetten en houd rekening met een korte pitch tijd. Bereid je verder voor door zelf allerlei vragen te bedenken die het publiek straks kan stellen. Dan kan je snel en met overtuiging antwoord geven.
2. Start je pitch krachtig
Begin je de pitch krachtig, dan trek je direct de aandacht van de toehoorders. Stel bijvoorbeeld een inspirerende vraag of beschrijf een opvallend gegeven. Het is de bedoeling om de nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Maak in het kort ook bekend welke onderwerpen er aan de orde komen.
3. Maak je verhaal persoonlijk
Het opsommen van droge feiten blijft niet echt hangen in de hoofden van je publiek. Een persoonlijk verhaal daarentegen wel. Daarom is het aan te raden om het verhaal persoonlijk te maken. Dit kan je doen door uit te leggen door het waarom te benadrukken en niet het wat. Neem je publiek op een levendige manier mee in je passie om emotionele betrokkenheid te creëren.
4. Sluit af met een korte conclusie
De beste pitch is vanaf het begin tot en met het einde goed opgebouwd. Daarom is het net zo belangrijk om krachtig te eindigen als te beginnen. Je kan de pitch het beste afsluiten met een korte conclusie. Dan leg je nog even de aandacht op de belangrijkste onderdelen van je pitch. De afsluiting van je pitch is een call to action, waarmee je oproept om in je product te investeren of je bedrijf in te huren voor een opdracht.
Mijnzzp.nl