Het conversiepercentage van webshops is niet enorm hoog en is gemiddeld slechts een paar procent. Er is wat dat betreft winst te halen als je weet hoe je meer kan verkopen in je webshop. Het is belangrijk om je te richten op het verhogen van de conversie en daar komen onderstaande tips bij van pas.
Inhoudsopgave
• Zorg dat je autoriteit uitstraalt
• Creëer een gevoel van schaarste
• Zorg voor verbinding
Zorg dat je autoriteit uitstraalt
Een relatief simpele manier om tot meer conversie te komen, is door ervoor te zorgen dat je autoriteit uitstraalt. Het is bekend dat consumenten eerder geneigd zijn om de woorden van een expert te geloven. Een mogelijkheid om daaraan te werken, is door blogs met relevante en informatieve inhoud te publiceren. Je maakt daarmee namelijk kenbaar dat je veel kennis hebt over het onderwerp en dat verhoogt de autoriteit. Het vertrouwen van bezoekers neemt daardoor toe. Laat ook zien wie je bent door een pagina op je webshop over je bedrijf te laten gaan. Stel de medewerkers voor en plaats daar ook foto’s bij.
Creëer een gevoel van schaarste
Het creëren van een gevoel van schaarste is een bekende marketingtruc die een bewezen staat van dienst heeft. Bij producten die bijvoorbeeld maar beperkt beschikbaar zijn of een korte tijd voor een lagere prijs verkrijgbaar zijn, is er meer interesse. Je zorgt er namelijk voor dat consumenten denken de boot te missen als ze niet direct toeslaan. Het is onder meer mogelijk om in je webshop deals centraal te stellen, bijvoorbeeld een dagdeal of een weekdeal. Een andere optie die je als webshop bovendien meer zekerheid geeft, is het aanbieden van pre-orders. Daarmee benadruk je als het ware dat het product een exclusief karakter heeft. Zo is het ook mogelijk om producten in een limited edition serie aan te bieden. Verder helpt het als de actuele voorraad zichtbaar is om daarmee in te spelen op het gevoel van schaarste. Bijvoorbeeld dat er nog meer 2 producten op voorraad zijn.
Zorg voor verbinding
Er is nog een manier om tot meer conversie te komen en dat is om de verbinding te zoeken. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid van een verlanglijstje aan te bieden of door het bestelproces op te splitsen. Zo is het eveneens mogelijk om gerelateerde producten aan de bezoeker te tonen. Het is ook aan te raden om een nieuwsbrief aan te bieden met als doel om de conversie in de toekomst verder te verhogen.
Mijnzzp.nl