Het is als zzp'er belangrijk dat je debiteuren netjes betalen. Slim debiteurenbeheer vormt daar de basis voor. Het kost alleen maar tijd en energie als je slecht betalende debiteuren in je klantenkring hebt. Er zijn altijd klanten die op tijd betalen, maar je komt vast en zeker een keer in aanmerking met klanten die dat niet doen. Dat wil je het liefste voorkomen en daarom volgen hier enkele tips voor slim debiteurenbeheer.
Inhoudsopgave
Check je klant
Spreek een betalingstermijn af
• Kredietwaardigheid klanten
• Stuur de factuur snel
Check je klant
Het is bij nieuwe klanten voor grote opdrachten aan te raden om informatie te verzamelen. Controleer of je klant staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Bij twijfels over de kredietwaardigheid is het ook mogelijk om tegen een kleine vergoeding uittreksels van het handelsregister op te vragen. Check indien van toepassing bijvoorbeeld ook of het bedrijf bij een brancheorganisatie is aangesloten. Zijn je klanten particulier, dan is het mogelijk om bij het BKR om een ‘Eigen Inzage’ te vragen.
Spreek een betalingstermijn af
Het is heel gangbaar om bij het zakendoen met bedrijven een betalingstermijn van dertig dagen af te spreken. Je mag ook een kortere betalingstermijn hanteren. Vermeld dat termijn in ieder geval op de factuur en in de algemene voorwaarden. Maak ook melding van een eigendomsvoorbehoud. Dat houdt in dat je eigenaar van het geleverde product blijft totdat de betaling is gedaan.
Kredietwaardigheid klanten
Bij twijfel over de kredietwaardigheid is het mogelijk om een vooruitbetaling te vragen. Bij particulieren klanten is daar een maximum aangebonden van 50% vooruitbetaling. Hierop zijn webshops uitgezonderd, want dan is volledige betaling vooraf wel een optie. Het is overigens minder gebruikelijk om een vooruitbetaling te vragen bij het leveren van een dienst aan particulieren. Met een boekhoudprogramma krijg je vanzelf een melding wanneer iemand nog moet betalen.
Stuur de factuur snel
Heb je in het begin van de maand een opdracht afgerond of een product geleverd? Stuur de factuur dan direct. Je hoeft niet tot het einde van de maand te wachten om de factuur voor de geleverde diensten of producten te versturen. Gebruik een online boekhoudprogramma om snel inzicht te krijgen in niet tijdig betaalde facturen. Dan kan je daar direct actie op ondernemen door een herinnering en daarna eventueel een aanmaning te sturen.
Het is belangrijk om controle te houden over de debiteuren. Het komt relatief vaak voor dat ondernemers openstaande facturen laten versloffen.
Een proactieve werkhouding is belangrijk wanneer we het hebben over debiteuren.
Mijnzzp.nl