Team Mijnzzp

Unique Selling Points

De meeste zzp'ers hebben te maken met concurrentie en dan kan het lastig zijn om je als ondernemer te onderscheiden. Wil je het onderscheid maken met je product, dienst of merkidentiteit, dan is het belangrijk om je te richten op Unique Selling Points of wel USP’s. Kan je niet zo direct een USP bedenken, dan komen onderstaande tips met een aantal voorbeelden goed van pas.

Inhoudsopgave
1. Richt je op een niche
2. Richt je op een persoonlijke service

1. Richt je op een niche

Je kan jezelf als zzp'er onderscheiden in je branche of vakgebied door je te specialiseren in een niche. Ben je bijvoorbeeld een webdesigner dan is dat een algemeen vak. Je kan het onderscheid maken door je te richten op websitedesign voor specifieke bedrijven of sectoren, zoals voor de metaalindustrie, kappers of bouwbedrijven. Ben je hovenier dan kan je een niche creëren door je op tuinaanleg voor nieuwbouwwoningen te richten. Of door je te richten op specifieke tuinstijlen, zoals Engelse tuinen of Japanse tuinen of tuinen met vijvers. Je denkt met een niche misschien minder klanten te krijgen, maar de praktijk wijst uit dat mensen vaak op zoek zijn naar een specialist. Denk maar eens aan het gebruik van een zoekmachine als Google, waarbij de in te voeren tekst steeds meer specifiek is.

2. Richt je op een persoonlijke service

Je kan een persoonlijke service als USP benadrukken om niet alleen klanten binnen te halen, maar ook aan boord te houden. Er zijn veel bedrijven die pronken met een persoonlijke service, maar het is aan jou om daar concreet in te zijn. Bijvoorbeeld door persoonlijk bij klanten langs te gaan of ze bij je uit te nodigen, maar ook door simpele dingen als een felicitatie bij een belangrijke gebeurtenis. Een makelaar die bezig is met een huis te verkopen, waarbij de bewoners gezinsuitbreiding verwachten, kan na de geboorte een felicitatiekaart sturen of een boeket laten bezorgen bij een huwelijk. Je kan als dienstverlener of als verkoper ook contact houden via e-mail, bijvoorbeeld door na een bepaalde periode te vragen hoe het product of de service is ervaren. Op deze manier bouw je door je persoonlijke service een band op met je klant.

Mijnzzp.nl