Je bepaalt als zzp'er zelf de hoogte van je uurtarief als je met een bedrijf start. Het komt dan vaak voor dat het uurtarief lange tijd hetzelfde blijft en soms zelfs jaren niet stijgt. Heb jij je uurtarief de laatste jaren wel aangepast? Er zijn veel ondernemers die het uurtarief niet periodiek aanpassen en daardoor jaarlijks minder verdienen. Zo is er elk jaar sprake van inflatie, en alleen dat is al een reden voor het verhogen van het uurtarief zzp. De inflatie heeft namelijk rechtstreeks invloed op je koopkracht. Bovendien zijn er nog meer redenen om je uurtarief te verhogen, zoals een uitgebreidere expertise en betere kwaliteit. Vind je het moeilijk om je uurtarief te verhogen, maak dan gebruik van onderstaande tips.
Inhoudsopgave
Hoe verhoog ik mijn tarief als zzp'er?
• Tijdige aankondiging tariefsverhoging
• Persoonlijk informeren
• Excuseer je niet
• Zzp uurtarief bepalen
• Waarom je uurtarief verhogen?
• Wat als de klant niet akkoord gaat met je tariefsverhoging?
Hoe verhoog ik mijn tarief als zzp'er?
Je uurtarief verhogen kun je op verschillende manieren aanpakken. Als het om een nieuwe opdrachtgever gaat, is dit over het algemeen eenvoudiger, omdat je een nieuwe zakelijke relatie aangaat. Bij bestaande relaties is het echter belangrijk om dit zorgvuldig aan te pakken. Communiceer je nieuwe uurtarief bijvoorbeeld ruim van tevoren en onderbouw het indien nodig wanneer er vragen zijn. De redenen om je uurtarief te verhogen kunnen diverse zijn. Denk bijvoorbeeld aan inflatie, gebrek aan concurrentie, of aan je eigen kennis en expertise. Het is aan te raden om precies aan te geven wanneer je nieuwe tarieven ingaan. Dit is vooral van belang wanneer je te maken hebt met een langdurige opdracht. Vanzelfsprekend kun je er ook voor kiezen om jaarlijks je uurtarief te verhogen.
Tijdige aankondiging tariefsverhoging
Het is als je vaste klanten hebt verstandig om de aankondiging van het verhogen van het uurtarief tijdig te doen. Geef duidelijk aan wanneer het tarief omhoog gaat met het noemen van een datum. Het verhogen van je uurtarief kun je bijvoorbeeld enkele maanden van tevoren aangeven. De meeste opdrachtgevers moeten een nieuw tarief ook intern bespreken. Bij het aangaan van de opdracht is het verstandig om aan te geven dat je jaarlijks je uurtarief aanpast.
Persoonlijk informeren
Het is mogelijk om de kennisgeving van de verhoging van het uurtarief als zzp schriftelijk of per mail aan te kondigen. Dat is wat minder persoonlijk dan wanneer je een afspraak maakt en dat kan je natuurlijk doen als je maar weinig klanten hebt. Een telefoontje behoort in dat geval ook nog tot de mogelijkheden, maar dan wel met een bevestiging per mail of brief. Deze methode is bijvoorbeeld in te zetten wanneer het niet je trouwste klanten zijn.
Excuseer je niet
Er zijn ondernemers die excuses maken voor de verhoging van het uurtarief. Dat hoeft echter niet. Het is een zakelijke boodschap waar je geen excuses voor hoeft te maken. Als je naar de supermarkt gaat en de prijzen zijn gestegen vind je ook geen excuusbrief. Of als de energieprijzen stijgen of als je naar de kapper gaat of naar de horeca. Als freelancer en professional ben je geen werknemer en de relatie kan het beste zakelijk blijven. Het is de normaalste zaak van de wereld dat je uurtarief stijgt. Voor de verhoging van je uurtarief hoef je dus zeker geen excuus te bedenken. Een goede opdrachtgever zal dit ook begrijpen.
Zzp uurtarief bepalen
Uiteraard is het mogelijk om bij het verhogen van het uurtarief als zzp'er te kijken naar de marktconforme tarieven. Het uurtarief zzp bouw is wellicht anders dan het uurtarief zzp zorg of het uurtarief zzp verhuizer, verkeersregelaar of vrachtwagenchauffeur. Je kan je eigen ervaring daar natuurlijk in meenemen, net als de kwaliteit die je levert. Als zzp'er is het van belang om je uurtarief te verhogen wanneer dit nodig is. Gebruik ook onze handige calculator om het uurtarief te berekenen.
Waarom je uurtarief verhogen?
Wanneer je zelfstandig ondernemer bent, heb je natuurlijk voldoende inkomen nodig om van te kunnen leven en mogelijk past het oude tarief hier niet meer bij. In dat geval is het uurtarief niet langer marktcomfort en is een verhoging nodig. Het oude tarief kun je natuurlijk wel gebruiken om het nieuwe tarief op te baseren. Om het voor jezelf nog makkelijker te maken is het handig om per jaar het uurtarief vast te stellen. Dit heeft als voordeel dat de opdrachtgevers precies weten dat het uurtarief jaarlijks wordt aangepast. Heb je te maken met een nieuwe opdrachtgever, dan is het verhogen van het uurtarief meestal eenvoudig.
Wat als de klant niet akkoord gaat met je tariefsverhoging?
Als een klant niet akkoord gaat met je voorgestelde tariefsverhoging, kan dit een uitdagende situatie creëren. Het is belangrijk om deze kwestie professioneel en respectvol aan te pakken om de zakelijke relatie te behouden en tegelijkertijd eerlijk te zijn tegenover jezelf. Hier zijn enkele stappen die je kunt overwegen:
Ten eerste, communiceer duidelijk met de klant. Leg helder uit waarom je de tariefsverhoging noodzakelijk acht. Dit kan te maken hebben met inflatie, toegenomen kosten, een grotere vraag naar je diensten, of een verbetering van je expertise en waarde. Probeer de bezwaren van de klant te begrijpen en luister naar hun zorgen. Dit kan je helpen om eventuele misverstanden op te helderen en mogelijke oplossingen te identificeren.
Onderhandel als dat mogelijk is met de opdrachtgever. Misschien kun je compromissen sluiten, zoals het geleidelijk verhogen van het tarief in plaats van in één keer, of het aanbieden van extra voordelen of services om de waarde te vergroten. Blijf professioneel en respectvol in de communicatie, zelfs als de klant negatief reageert. Het behouden van een goede zakelijke relatie is essentieel.
Uiteindelijk, als er geen overeenstemming kan worden bereikt en de klant niet bereid is de tariefsverhoging te accepteren, moet je overwegen of het zinvol is om de zakelijke relatie voort te zetten. Het is belangrijk om tarieven te hanteren die eerlijk zijn voor jou en die de waarde weerspiegelen die je biedt, terwijl je tegelijkertijd begrip toont voor de positie van de klant.
Maak als zzp'er gebruik van een boekhoudprogramma. Hiermee kun je eenvoudig verschillende fiscale berekeningen maken.
Het is belangrijk om de totale kosten inzichtelijk te krijgen. Zo kun je voor jezelf beter bepalen wat je precies moet berekenen.
Mijnzzp.nl