Consumenten in Nederland zijn op allerlei gebieden goed beschermd. Bijvoorbeeld als het gaat om het herroepingsrecht bij koop op afstand. De consument heeft dan veertien dagen bedenktijd om van de aankoop af te mogen zien. Het is als je een webwinkel hebt of op een andere manier producten op afstand verkoopt belangrijk om van dergelijke regels op de hoogte te zijn. In het verlengde daarvan is het van belang te weten welke valkuilen regelmatig voorkomen door het onjuist uitsluiten van het herroepingsrecht. Consumenten hebben veel rechten wanneer het aankomt op het kopen van producten en diensten. Het is dus belangrijk om je aan deze regels te houden als ondernemer.
Inhoudsopgave
Onterecht uitzonderen van herroepingsrecht
Terechte uitsluiting herroepingsrecht
Onterecht uitzonderen van herroepingsrecht
De grootste valkuil is dat ondernemers zaken uitsluiten van het herroepingsrecht die daar volgens de wet wel onder vallen. Het komt bijvoorbeeld regelmatig voor dat bedrijven aanbiedingen uitzonderen van het herroepingsrecht, net als dat gebeurt bij de verkoop van tweedehands goederen. Zo komt het eveneens voor dat er onterecht uitzonderingen van toepassing zijn bij de verkoop van producten waar de verpakking van open is of beschadigd is.
Ook hygiënische producten die de consument zonder verzegeling heeft ontvangen, maken vaak onterecht onderdeel uit van de uitsluiting. Zo geldt dat eveneens voor producten die je als ondernemer speciaal voor de klant hebt aangeschaft. Al deze voorbeelden vormen valkuilen bij het uitsluiten van het herroepingsrecht.
Terechte uitsluiting herroepingsrecht
Er zijn veel situaties die niet voor uitsluiting van het herroepingsrecht ofwel de bedenktijd voor consumenten in aanmerking komen. Aan de andere kant zijn er ook wel degelijk situaties, waarin het wel mogelijk is om de zaak uit te sluiten van het herroepingsrecht. Dat is bijvoorbeeld het geval als je een product helemaal op maat maakt naar wens van de klant. Let op, want het gaat hier niet om opties bij het bestellen van een bank, zoals voor een kleur en maatvoering.
De stelregel is dat als je meerdere vaste opties biedt om een keuze uit te maken er geen terechte uitsluiting is. Dat is wel het geval als de consument bijvoorbeeld het exacte aantal centimeters kan invullen in combinatie met andere vrije invulling voor maatwerk. Verder geldt dat er sprake is van terechte uitsluiting van de bedenktijd als je producten verkoopt met een beperkte houdbaarheid, zoals een verse taart van de bakker.
Lees ook: Leveringsvoorwaarden opstellen, dat doe je zo
Mijnzzp.nl