Consumenten die op zoek zijn naar een product of dienst hebben vaak meerdere contactmomenten voordat er een actie volgt. Het eerste contactmoment leidt zelden tot een directe aankoop. Daarom is het zo waardevol om met een marketing funnel te werken en daarmee contactmomenten met je klanten te vangen.
Inhoudsopgave
• Waarom is een marketing funnel belangrijk?
• Zo zet je een marketing funnel op
• Klantenbinding
Waarom is een marketing funnel belangrijk?
Een marketing funnel vormt de basis voor alle contactmomenten met je doelgroep. Je kan het zien als een reis die de consument doormaakt die begint met een eerste kennismaking. Ieder contactmoment dat volgt, is bedoeld om je potentiële klant verder te leiden naar het einddoel. Daarin zijn er meerdere fasen te onderscheiden, zoals de aandacht trekken, een oplossing voor het probleem te bieden, twijfels wegnemen en de actie om tot aankoop over te gaan.
Zo zet je een marketing funnel op
Een marketing funnel is op meerdere manieren vorm te geven. Bijvoorbeeld door in te spelen op de behoefte van consumenten of meer specifiek op die van je doelgroep. Je brengt je bedrijf onder de aandacht om je doelgroep bewust te maken van het bestaan ervan. Dit kan door blogs te maken of door van social media gebruik te maken. Dit om bijvoorbeeld verkeer naar je website te krijgen. Dan is het de bedoeling om een oplossing te bieden voor een vraag of probleem van de klant. Hiermee is de eerste stap naar een aankoop gezet en dan neem je in het volgende contactmoment de laatste twijfels of bezwaren weg.
Klantenbinding
Heb je een klant binnengehaald die een aankoop heeft gedaan? Laat de klant niet zomaar verdwijnen, want deze heeft ook na een succesvolle verkoop nog waarde. Houd daarom contact met de klant. Dit kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door nieuwsbrieven te versturen, maar ook door je klanten aan je bedrijf te binden door middel van het aanbieden van een spaaractie. Denk maar aan een stempelkaart of aan een korting op een volgende aankoop van een product. Je kan je klanten ook vragen om een review achter te laten of om mee te werken aan een uitgebreide klantcase die je op je website presenteert.
Mijnzzp.nl