Team Mijnzzp

Relatiemanagement

Een tevreden klant is de beste klant. Daarom is het zo belangrijk om aandacht en tijd te besteden aan je relatiemanagement. Dit doe je niet alleen door contact te houden met je klanten of leveranciers, maar ook door relevantie informatie te delen. Bijvoorbeeld als je een nieuw product op de markt bent, maar ook als je een nieuwe vestiging opent of als je bedrijf verhuist. Maak daarbij gebruik van onderstaande tips gebruik om je relatiemanagement te verbeteren.

Inhoudsopgave
1. Bepaal doelen
2. Bouw vertrouwen op
3. Wees bereikbaar

1. Bepaal doelen

Het is aan te raden om je eerst te richten op wat de klant eigenlijk wil en dat als uitgangspunt te nemen. Dan bepaal je het doel van het relatiemanagement. Is het de bedoeling om de klanttevredenheid te verbeteren, wil je een andere dienst leveren of zie je de omzet graag toenemen? Je kan ook een ander doel nastreven, zoals het uitbreiden van je klantenkring. Bovendien zijn meerdere doelen natuurlijk met elkaar te combineren.

2. Bouw vertrouwen op

Vertrouwen speelt een belangrijke rol in het optimaliseren van je relatiemanagement. Een belangrijke eerste stap hierin, is het opbouwen van vertrouwen. Dit kan op allerlei manieren, zoals de service bieden die je belooft of door contactmomenten in te stellen. Daarbij luister je zorgvuldig naar de klant en probeer je de vraag achter de vraag te ontdekken. Het is eveneens belangrijk dat je op jouw gebied een expert bent en dit ook laat zien. Bijvoorbeeld door je vakinhoudelijke kennis bij te spijkeren en actuele marktontwikkelingen bij te houden. Laat zien dat je weet waarover je praat, want dat vergroot het vertrouwen.

3. Wees bereikbaar

In het kader van het verbeteren van je relatiemanagement is het aan te raden om bereikbaar te zijn voor klanten en zakelijke contacten. Probeer ook altijd zo snel mogelijk te reageren als je even niet telefonisch bereikbaar bent of als een vraag buiten openingstijden binnenkomt. Verder is het nog aan te raden om altijd klantvriendelijk te werk te gaan en herkenbaar te zijn in woorden en in daden. Daarmee bouw je een uitstekende relatie op met klanten en met zakelijke contacten, zoals leveranciers. Lukt het je om je relatiebeheer te verbeteren dan blijven de klanten terugkomen.

Mijnzzp.nl