Ben je als zzp'er werkzaam als financieel dienstverlener? Nu maak je nog gebruik van het dienstverleningsdocument (DVD), maar per 1 oktober 2023 van de vergelijkingskaart. Iedere financiële dienstverlener dient vanaf de genoemde datum over de vergelijkingskaart te beschikken en deze aan particuliere klanten te verstrekken. De overgangsdatum voor het vervangen van DVD loopt nog tot 30 september.
Inhoudsopgave
• Vergelijkingskaart financiële dienstverleners
• Vindbaarheid belangrijk
• Verschillende vergelijkingskaarten
Vergelijkingskaart financiële dienstverleners
Het is per 1 oktober verplicht voor financiële dienstverleners om de vergelijkingskaart betreffende advies en bemiddeling in financiële producten aan consumenten te verstrekken. Het gaat hier om financiële producten die onder de reikwijdte van het provisieverbod vallen. Er is sprake van een vast format met als doel om meer duidelijkheid te bieden met betrekking tot de financiële dienstverlening. De vergelijkingskaart stelt consumenten in staat om op een simpele manier de diensten net als de kosten met elkaar te vergelijken.
Vindbaarheid belangrijk
Naast dat je als financieel dienstverlener de vergelijkingskaart aan klanten moet verstrekken, geldt dat deze ook goed vindbaar moet zijn. Dit betekent dat je op je website de vergelijkingskaart niet verstopt, maar zichtbaar aanwezig moet laten zijn. De zichtbaarheid en vindbaarheid van de vergelijkingskaart geldt voor alle digitale kanalen. Dus niet alleen voor je website, maar bijvoorbeeld ook voor een applicatie. Je kan de vindbaarheid vergroten door de vergelijkingskaart aan te bieden of daarnaar te verwijzen bij een financieel product. Bijvoorbeeld bij een hypotheek. Of naar de vergelijkingskaart verwijzen als een bezoeker op je website meer wil weten over de kosten van een bepaald product of over je dienstverlening als financieel adviseur. Er is sprake van een slechte vindbaarheid als de informatie ergens vermeld staat onder klantenservice of onder algemene informatie.
Verschillende vergelijkingskaarten
Er zijn verschillende vergelijkingskaarten beschikbaar, waarbij de dienstverleningsvraag van de klant als uitgangspunt moet worden genomen. Bijvoorbeeld met betrekking tot het opbouwen van vermogen, aanvragen van een hypotheek, afdekken van risico’s en het werkgeverspensioen. Het is belangrijk om de vergelijkingskaart al in een pril stadium te verstrekken aan de consument. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het eerste klantcontact worden gedaan, maar in elk geval altijd voordat er sprake is van het verlenen van een dienst.
Mijnzzp.nl