Tegenwoordig is het voor bedrijven heel belangrijk om online zichtbaar te zijn, zo ook voor zelfstandig ondernemers. Door een eigen website te maken en accounts te hebben op meerdere social media platforms trek je veel meer bezoekers. Mogelijk zitten hier zelfs nieuwe klanten tussen. Schrijf regelmatig blogs voor op jouw website en zet hiervan een link op jouw social media accounts. Zo zal je veel mensen bereiken, wat zal bijdragen aan de groei van jouw bedrijf. Niet alle ondernemers hebben door dat het schrijven van blogs vele voordelen met zich meekan brengen. Een van de belangrijkste voordelen is dat je autoriteit opbouwt en kan laten zien dat je echt verstand hebt van bepaalde onderwerpen. Je kan bijvoorbeeld op jouw blog vragen beantwoorden van klanten en zo laten zien dat jij een expert bent op jouw vakgebied. Klanten zullen, als ze kunnen kiezen uit meerdere aanbieders, eerder kiezen voor jou. Ze hebben het gevoel dat jij echt weet waar je over praat na het lezen van de verschillende blogposts.
Inhoudsopgave
• Post regelmatig content
• Zichtbaarheid door de jaren heen
• Kosten van een blog ten opzichte van adverteren
Post regelmatig content
Hoe vaker jouw naam online voorbij komt, hoe beter. Door het aanmaken van verschillende social media accounts, zal jouw naam door veel mensen gezien worden. Hierbij is het wel belangrijk om regelmatig iets te posten, zodat mensen het leuk vinden om je te blijven volgen. Als jij een blogpost hebt geschreven voor jouw website, kopieer dit dan en plak het in een Facebook-post. Daarnaast kan je het delen op Instagram met een pakkende foto erbij. Zo zorg je ervoor dat je de aandacht trekt van jouw volgers. Om jouw zakelijke website interessant te maken voor klanten, is het van belang dat er veel inhoud op staat. Door veel informatie te posten, zullen de klanten een langere tijd blijven hangen. Ook is de kans groter dat ze een product of dienst zullen afnemen als ze goed geïnformeerd zijn.
Hoe meer je online post, hoe groter je bereik wordt. Er zijn ten slotte meer zoektermen waarop je gevonden kan worden. Zorg er dan ook voor dat je regelmatig een blog schrijft en een bericht post op social media. Doe dit op een vaste dag, zodat jouw volgers weten wat ze kunnen verwachten. Als mensen de informatie die ze lezen interessant vinden, kan het zijn dat zij dit weer delen met vrienden of familie. Ze kunnen de blog doorsturen of linken op een andere website. Nog een manier om jouw bereik de vergroten.
Zichtbaarheid door de jaren heen
In vergelijking met vroeger is het een stuk lastiger om zichtbaar te zijn in zoekmachines. Jaren geleden kon een website goed scoren als het enkele vaste pagina’s had. Helaas zul je hedendaags niet veel klanten meer trekken als je het op dezelfde manier als vroeger aanpakt. Regelmatig nieuwe content en updates plaatsen is heel belangrijk. Dit zal ervoor zorgen dat je weer op een hogere plek tevoorschijn komt in zoekmachines. Door het schrijven van blogposts zul je ook op meerdere zoektermen gevonden kunnen worden. Doordat je de juiste mensen aantrekt door middel van zoektermen in zoekmachines, kost het jou minder moeite om een product of dienst te verkopen. Als jij hier minder goed in bent is bloggen ideaal. Je hoeft een stuk minder tijd en energie in sales te stoppen, het gaat als het ware vanzelf. Het wekelijks uitbrengen van een nieuwsbrief via de mail kan ook bijdragen aan meer bezoekers op de blog. Kondig in de nieuwsbrief aan dat er een nieuwe blogpost klaarstaat en voeg hiervan een linkje toe. Als jij goede tips deelt zullen er andere websites doorlinken naar jouw blogpost. Hierdoor worden de backlinks verhoogd en kom je weer hoger te staan in de ranking van zoekmachines.
Kosten van een blog ten opzichte van adverteren
Tot slot is het schrijven van een blog een stuk goedkoper dan adverteren. Als je bijvoorbeeld adverteert in de krant, betaal je ook voor alle artikelen die niet gelezen worden. Op het moment dat een artikel in een krant of tijdschrift uitgebracht wordt, zal niet iedereen jouw dienst of product nodig hebben. Het voordeel van online marketing is dat als dit wél nodig is, je gemakkelijk gevonden wordt in zoekmachines. Hierin zit het verschil tussen push en pull-marketing. Bij push marketing, zoals reclame in de krant, val je de lezers ongevraagd lastig met jouw diensten of producten. Op het moment dat mensen online naar jou zoeken, is er sprake van pull-marketing.
Adverteren kan dus een hoop geld kosten terwijl niet iedereen erop zit te wachten. Door het schrijven van blogs spaar je geld uit en trek je alleen de juiste mensen. Een gericht publiek: de mensen die daadwerkelijk interesse hebben in jouw dienst of product. Deze mensen voelen zich aangesproken door wat je vertelt en willen meer over het onderwerp weten. Ze blijven hangen en sommige zullen de berichten delen. Uiteindelijk is het schrijven van blogposts goed voor de lange termijn. Je zult niet meteen na de eerste blogpost honderden nieuwe klanten hebben. Dit kost tijd en daarom is het belangrijk om hier veel tijd en energie in te steken en geduld te hebben.
Mijnzzp.nl