Team Mijnzzp

Kwaliteit leads

Het verkoopproces bestaat voor een belangrijk deel uit leadgeneratie. Je kan hiervoor een marketingstrategie ontwikkelen om je doelgroep te vinden en nieuwe klanten te werven. Door de kwaliteit van je leads te verhogen, vergroot je de kans dat een potentiële klant een product koopt of een dienst aanvraagt. Er zijn meerdere manieren om de kwaliteit van je leads te verhogen.

Inhoudsopgave
Richt je op jouw doelgroep
Maak gebruik van lead scoring
Zet lead magnets in

Richt je op jouw doelgroep

De kwaliteit van de leads neemt toe als jij je op jouw doelgroep richt. In dit kader gaat kwaliteit dus boven kwantiteit. Als jij als ondernemer niet weet wie je doelgroep is dan loop je het risico dat er wel veel leads binnenkomen, maar dat er verder geen vervolg aan wordt gegeven.

Maak gebruik van lead scoring

Lead scoring is als hulpmiddel in te zetten om kwalitatieve leads te krijgen. Dit kan je doen door de leads onder te verdelen aan de hand van een score. Je kan de punten toekennen op basis van de intentie, profiel van de klant en mate van engagement. Bij de intentie kan je denken aan de interesse in onderwerpen van de lead. Zo kijk je bij het profiel van de klant naar de beslissingsbevoegdheid. De mate van engagement is te vertalen naar het aantal interacties met je kanaal.

Zet lead magnets in

Bovengenoemde informatie vormt de basis voor het verhogen van de kwaliteit van je leads. Het is daarnaast belangrijk om relevante content aan te bieden om je doelgroep te bereiken en om de aandacht te trekken. Varieer met meerdere vormen van content en maak daarbij gebruik van verschillende kanalen. Op deze manier zie je waar jouw doelgroep op aanslaat en welke kanalen daarin een rol spelen. Een concreet voorbeeld van relevante content is het aanbieden van een whitepaper. Bij een download is er sprake van een interactie en van een eerste contactmoment. Dit is als een lead magnet te zien en een uitstekend begin om de klantreis van start te laten gaan. Daarna start je met het versturen van e-mails om de aandacht vast te houden en tot verdere actie aan te zetten.

Mijnzzp.nl