Content marketing is een strategie die veel bedrijven gebruiken om meer bezoekers naar hun website te trekken. Maar helaas werkt het niet voor iedereen. We bespreken hier verschillende redenen waarom je content marketing strategie mogelijk niet werkt. Hopelijk kun je hiermee aan de slag om je conversieratio te verbeteren!
Inhoudsopgave
• Het regelmatig publiceren van nieuwe content is geen garantie voor succes
• Werk met een duidelijk plan
• De content is alleen gericht op verkopen en sales
• De content is alleen gemaakt voor linkbuilding
• De opmaak van de content is niet goed
• Schrijven om het schrijven werkt niet
• Veel content publiceren is geen garantie op veel bezoekers
• Maak evenwichtig gebruik van verschillende zoekwoorden
• Content marketing kost tijd
• Vergeet alle snelle oplossingen en trucjes
• Update oude content
• Probeer je content te delen
Het regelmatig publiceren van nieuwe content is geen garantie voor succes
Het is waar, je moet regelmatig nieuwe content publiceren om bezoekers naar je website te trekken. Maar het publiceren van nieuwe content is geen garantie voor meer succes. Het hangt er echt vanaf hoe goed je content is. Als je niet veel tijd besteed aan het creëren van kwaliteitscontent, zullen zoekmachines en mensen je niet vinden. Je moet dus echt investeren in het maken van goede kwaliteitscontent als je wilt dat je content marketing strategie werkt.
Werk met een duidelijk plan
Binnen je content marketing strategie moet er sprake zijn van een overkoepelende strategie. Wanneer je een content marketing strategie bedenkt, moet je rekening houden met het doel van je website of bedrijf. Wat wil je bereiken met je content? Als je bijvoorbeeld een webshop hebt, is het logisch dat je wilt dat bezoekers producten kopen. Zorg ervoor dat je daarom content publiceert die relevant is voor je doelgroep en die hen aanzet tot actie.
Ook is het erg belangrijk om verschillende content op je website te hebben, zodat bezoekers langer op je website blijven en meer tijd doorbrengen met het bekijken van je producten of diensten. Ook het op een goede manier intern linken van je content is erg belangrijk. Dit zorgt ervoor dat bezoekers makkelijker door je website heen kunnen navigeren en meer relevante informatie vinden. Ook de zoekmachines houden hier rekening mee bij het bepalen van de ranking van je website.
De content is alleen gericht op verkopen en sales
Goede content is niet alleen relevant voor je doelgroep, maar ook interessant en leerzaam. Het is belangrijk om te onthouden dat bezoekers content willen die hen helpt bij het oplossen van hun problemen of die bepaalde vragen beantwoordt. Door het beantwoorden van vragen of het oplossen van problemen kun je veel organische bezoekers binnenhalen. Zoekmachines houden namelijk rekening met de ‘user experience’. Dit is de ervaring die gebruikers hebben op je website. Hoe beter de ervaring, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan. Schrijf dus niet alleen content die is gericht op verkopen of sales, maar ook content die interessant en leerzaam is.
De content is alleen gemaakt voor linkbuilding
Het is tegenwoordig heel populair om content te maken met als doel het krijgen van backlinks. Dit is een strategie die veel bedrijven gebruiken, maar de content is niet altijd van goede kwaliteit. Zoekmachines houden rekening met de kwaliteit van de content als het gaat om het bepalen van de ranking. Dus als je content maakt met alleen het doel om backlinks te krijgen, is de kans groot dat je niet hoog in de zoekresultaten zult komen.
Het blijft belangrijk om content te maken met als doel het helpen van bezoekers. Ook bij betaalde content marketing is het belangrijk om kwaliteit voorop te stellen. Door dit te doen, vergroot je de kans dat zoekmachines en mensen jouw content waarderen en delen.
De opmaak van de content is niet goed
Zorg dat je gebruikmaakt van duidelijke headlines, goede unieke afbeeldingen en een heldere opmaak. Dit maakt je content aantrekkelijker voor lezers en zoekmachines. Ook is het belangrijk om korte alinea’s te gebruiken. Mensen hebben de neiging om online te skippen en door korte alinea’s maak je het makkelijker voor lezers om je content te consumeren.
Schrijven om het schrijven werkt niet
Het alleen maar publiceren van content zonder doel werkt niet. Je moet echt kritisch kijken naar wat je publiceert. Publiceer je content omdat het relevant is voor je bedrijf en voor je doelgroep? Of publiceer je het alleen maar omdat je denkt dat het goed is voor SEO? Zorg ervoor dat je content altijd relevant is en publiceer het alleen wanneer het echt bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf. Ook is het echt belangrijk om verdieping aan te brengen in je content. Mensen willen niet alleen maar flinterdunne informatie, maar ook echt diepgaande kennis. Dit betekent dat je moet investeren in het schrijven van goede en interessante content.
Veel content publiceren is geen garantie op veel bezoekers
Soms denken mensen dat het publiceren van veel content garant staat voor een hogere ranking in de zoekresultaten en meer bezoekers op je website. Dit is niet waar. Het is belangrijk om kwaliteit boven kwantiteit te stellen. Dit betekent dat het publiceren van één goede blog per week meer kan opleveren dan het publiceren van vijf mindere blogs per week. Ook algemene teksten die je op veel websites kunt vinden, hebben niet veel toegevoegde waarde. Wanneer je dit soort content publiceert, is de kans groot dat je weinig bezoekers zult aantrekken.
Maak evenwichtig gebruik van verschillende zoekwoorden
Het is belangrijk om je content zoekmachine vriendelijk te maken, maar dit betekent niet dat je alleen moet schrijven voor zoekmachines. Het is belangrijk om een evenwichtig gebruik te maken van verschillende zoekwoorden. Wanneer je alleen schrijft voor zoekmachines, is de kans groot dat je content niet opgepikt zal worden. Zoekmachines hebben het snel door wanneer je alleen schrijft voor zoekwoorden en dit kan een negatieve invloed hebben op de ranking van je website.
Content marketing kost tijd
Het is bijna onmogelijk om een succesvolle content marketing strategie op te zetten zonder er veel tijd en energie in te steken. Er is niet één trucje of tip die ervoor kan zorgen dat je meteen succes hebt. Het opzetten van een content marketing strategie kost veel tijd en je moet er ook regelmatig aan blijven werken. Wanneer je eenmaal een succesvolle strategie hebt opgezet, is het belangrijk om hiermee door te gaan. Blijf verdere verdieping aanbrengen in je content en zorg ervoor dat je altijd relevant blijft voor je doelgroep.
Vergeet alle snelle oplossingen en trucjes
Vergeet alle vage tips en trucjes die je online kunt vinden. De enige manier om echt succes te behalen met content marketing, is door hard te werken en geduldig te zijn. Het binnenhalen van bezoekers op je website en het converteren van bezoekers in klanten kost tijd. Wanneer je denkt dat er snelle oplossingen zijn, is de kans groot dat je alleen maar teleurgesteld zult worden.
Update oude content
Oude artikelen die geen bezoekers opleveren, kunnen nog steeds van waarde zijn. Wanneer je oude content een update geeft en er relevante informatie aan toevoegt, is de kans groot dat je hiermee wel bezoekers gaat aantrekken. Het is belangrijk om je content regelmatig te controleren en eventuele fouten of onjuistheden te corrigeren. Wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn, is het ook belangrijk om deze toe te voegen aan je oude content.
Probeer je content te delen
Het links en rechts delen van je content op social media helpt bij het aantrekken van bezoekers en voor de indexatie van je website. Wanneer je content deelt met je volgers, is de kans aanwezig dat zij dit weer gaan delen met hun volgers. Dit kan een positieve spiraal opleveren en uiteindelijk leiden tot meer bezoekers op je website. Voor het binnenhalen van organische bezoekers is het delen van je content dus een belangrijke strategie.
Mijnzzp.nl