Team Mijnzzp

Facebook ads

Wil je weten of adverteren op Facebook de moeite waard is voor jouw bedrijf? Is jouw bedrijf gericht op consumenten? Facebook advertenties heeft interessante opties om je doelgroep te bereiken, zeker als je een business-to-consumer bedrijf hebt. In 2022 heeft Facebook meer dan 10 miljoen Nederlandse gebruikers en is daarmee nog steeds een platform met een groot bereik. Hieronder worden een aantal voordelen van adverteren op Facebook besproken.

Te gebruiken voor diverse doelstellingen

Binnen Facebook heb je keuze uit verschillende doelstellingen zoals:

  • De naamsbekendheid vergroten van je bedrijf.
  • Het verkeer naar een online bestemming stimuleren, zoals je Facebook winkel, website of app.
  • Meer betrokkenheid genereren.
  • Genereren van leads door chatberichten, telefoongesprekken of registraties.
  • Stimuleren van appinstallaties.
  • Het aantal conversies verhogen door de doelstelling Verkoop te kiezen.

Advertenties worden ingesteld voor een specifieke doelstelling. Facebook maakt gebruik van algoritmes en jouw instelling van de doelgroep om de juiste doelgroep te bereiken met je advertenties.

Keuze uit diverse advertentiesoorten

Je hebt met adverteren op Facebook keuze uit veel verschillende advertentiesoorten. Zo kun je ervoor zorgen dat je advertentiecampagne goed past bij jouw doelstelling. Vaak worden er binnen een advertentiecampagne meerdere soorten advertenties gecombineerd. Voor het promoten van een specifieke Facebook-pagina kun je het beste de advertentiesoort ‘Promoted Post Ad’ kiezen. Voor het genereren van aandacht voor een evenement of nieuw product zijn Berichtpromoties zeer geschikt. Daarnaast kun je ook kiezen voor de afbeeldingsadvertenties, video advertenties of advertenties die alleen geschikt zijn voor mobiele gebruikers. Voor bedrijven met een e-commerce site kunnen dynamische advertenties interessant zijn. Met Facebook kun je de producten uit jouw winkel uploaden en deze producten daarna direct aan bezoekers tonen.

Keuze uit divers plaatsingsmogelijkheden

Naast de advertentiesoorten kun je ook kiezen uit diverse plaatsen voor advertenties. Wil je ervoor zorgen dat je advertentie er niet commercieel uitziet? Dan is een newsfeed een goede optie. Hier zien Facebook gebruikers de advertentie tussen de niet-betaalde berichten staan, met een vergelijkbare opmaak als de standaard berichten. Het voordeel hiervan is dat advertenties minder snel gezien wordt als advertentie, waardoor de gebruiker sneller zal reageren op de advertentie. Daarnaast is het ook mogelijk om je advertentie te tonen in de sidebar, in Facebook Stories, in de Marketplace, in-stream bij video’s, binnen artikelen, tussen resultaten in de zoekfunctie en in Facebook Messenger.

Uitgebreide targetmogelijkheden

Om je doelgroep te specificeren zijn er uitgebreide targeting mogelijkheden. Je kunt je doelgroep definiëren op grond van de onderstaande kenmerken:

  • Leeftijd;
  • Geslacht;
  • Locatie;
  • Taal;
  • Opleidingsniveau;
  • Levensgebeurtenissen;
  • Relatiestatus;
  • Interesses.

Behaal je doel met adverteren op Facebook

Hierboven zijn een aantal voordelen van adverteren op Facebook besproken. Zo heb je bij Facebook de keuze uit meerdere doelstellingen, targeting mogelijkheden, advertentiesoorten en plaatsingsmogelijkheden. Mocht je hulp nodig hebben bij het opzetten en/of beheren van advertentiecampagnes op social media dan kan het slim zijn om contact op te nemen met een social media bureau die beschikt over de juiste kennis en ervaring.

Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van mijnzzp.nl

Mijnzzp.nl