Team Mijnzzp

Spam-folder

Heb je mailadressen van klanten verzameld en verstuur je regelmatig berichten of nieuwsbrieven? Het is belangrijk dat de e-mail van jouw bedrijf niet in de spam folder van de ontvanger terechtkomt. De kans is dan namelijk groot dat je bericht niet wordt gezien of direct in de prullenbak belandt. Of dat de ontvanger je bericht als spam ziet. Daarmee loop je kansen mis. Er zijn een aantal praktische tips om te voorkomen dat je e-mail als spam wordt beoordeeld.

Inhoudsopgave
Gebruik een herkenbaar e-mailadres
Pas een herkenbare stijl toe
Breng tekst en afbeeldingen in balans
Houd rekening met de frequentie

Gebruik een herkenbaar e-mailadres

Maak gebruik van een herkenbaar e-mailadres, want hiermee geef je duidelijk aan wie de afzender is. Het helpt ook om degene die berichten van je bedrijf ontvangt, te vragen om het mailadres in de contactenlijst op te slaan. Op deze manier kenmerkt de ontvanger de berichten van het betreffende e-mailadres als betrouwbaar.

Pas een herkenbare stijl toe

Een andere manier om te voorkomen dat jouw e-mail gezien wordt als spam, is door de berichten een herkenbare stijl te geven. De herkenbaarheid geeft de ontvanger namelijk het vertrouwen dat het bericht van je bedrijf afkomstig is. Daarbij kan je de eigen huisstijl en kleurgebruik toepassen, maar ook eenzelfde opmaak aanhouden. Zet natuurlijk ook het bedrijfslogo in de berichten net als de contactgegevens.

Breng tekst en afbeeldingen in balans

Het is belangrijk om de verhouding tussen tekst en afbeeldingen in balans te houden. Dit kan je op een simpele manier toepassen door een paragraaf tekst te koppelen aan een afbeelding. Plaats je drie afbeeldingen in het bericht, dan zorg je er dus ook voor dat je drie paragrafen tekst toevoegt. Let ook op dat je de tekstversie eveneens verzendt. Er zijn nog altijd programma’s die alleen de tekstversie verwerken. Hiermee geef je de spamfilters bovendien een signaal dat het geen spammail betreft.

Houd rekening met de frequentie

Wil je dat de ontvanger je e-mailberichten serieus blijft nemen? Stuur dan niet iedere dag een mail naar je klanten. Dan loop je namelijk het risico dat de berichten uiteindelijk als spam worden aangemerkt en bereik je er dus niets mee. Stem de mailing af op de klantbehoefte en laat bijvoorbeeld de ontvanger de keuze of deze wekelijks of maandelijks een bericht wil ontvangen.

Mijnzzp.nl