Het is van groot belang voor bloggers om een eigen media kit te hebben om van hun hobby of website je werk te kunnen maken. Marketeers willen weten hoeveel mensen een bepaalde blog lezen. Een mediakit is een eenvoudige manier om een adverteerder of bedrijf te informeren over je website en blog. Er zijn verschillende dingen die je moet weten voordat je een mediakit maakt. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van demografische gegevens, welke social media kanalen je gebruikt en hoeveel social media volgers je hebt. Het maken van een eigen media kit moet als blogger hoog op de to do list staan. Hoe zorg je ervoor dat jouw blog opvalt en de interesse wekt van adverteerders? Na het lezen van dit artikel kun jij aan de slag met je eigen perskit!
Als blogger is het belangrijk om te laten zien wat je in huis hebt. Dit doe je het eenvoudigst met een goede media kit. Met een mediakit zet je jezelf als schrijver op de kaart en het maken van een eigen mediakit is belangrijk. Tegenwoordig heb je als professionele blogger echt een mediakit nodig om op een goede manier in contact te komen met potentiële opdrachtgevers. De meeste potentiële opdrachtgevers verwachten ook dat je beschikt over een mediakit. In dit artikel geven wij verschillende handige tips die je wellicht kunt toepassen om je eigen website te laten groeien.
Inhoudsopgave
Mediakit, wat is dat?
Wat neem je op in een mediakit?
Presenteer je blog
• Vermeld blog-statistieken
Benoem samenwerkingsmogelijkheden en tarieven
Verschillende vormen van samenwerking
Mediakit: de voordelen voor bloggers
Online mediakit gebruiken
• Op aanvraag versturen
• Speciale webpagina opnemen
• Laat de klant naar jou komen
• Zelf bedrijven benaderen
Mediakit, wat is dat?
Als blogger maak je een mediakit met het doel:
- Om kort en bondig informatie te geven over jezelf en je blog
- Om bedrijven te overtuigen dat ze met jou moeten samenwerken
Een mediakit is een zakelijke omgeving waarin potentiële opdrachtgevers alle relevante informatie over jouw website en diensten kunnen vinden. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk vertellen over je blog, om de interesse van potentiële klanten te wekken. Toch is het belangrijk dat een perskit kort en bondig is. Probeer de info op één A4 pagina te bundelen. Lukt dat niet? Zorg er dan in elk geval voor dat je mediakit niet langer dan drie pagina’s beslaat.
Ook is het verstandig om hiervan een pdf-bestand te maken. Deze kun je dan eenvoudig versturen. Zorg er wel voor dat je media kit op ieder moment up-to-date is. Je perskit moet niet alleen de juiste info weergeven, maar er ook visueel aantrekkelijk uitzien. Een beeld kan ten slotte meer zeggen dan honderd woorden. Gelukkig zijn er volop online tools te vinden waarmee je jouw mediakit de gewenste uitstraling geeft.
Wat neem je op in een mediakit?
Een goede perskit voor bloggers bestaat uit drie onderdelen:
- Presentatie van je blog.
- Concrete cijfers.
- Samenwerkingsmogelijkheden en tarieven.
Presenteer je blog
Begin met een korte introductie van jezelf en vertel in maximaal één alinea over jezelf. Vervolgens introduceer je jouw blog en media kit: waarover schrijf je? Wat is je doelgroep? Heb je al eerder samengewerkt met marketeers of bedrijven? Wat is je social media bereik? Benoem eventueel ook andere blogs die je eerder opgenomen hebt. Als je je media kit gaat versturen, gebruik dan een professioneel e-mailadres en vul eventueel alle vereiste velden in. Dit komt een stuk professioneler over en zorgt er ook voor dat je sneller in beeld komt bij bedrijven.
Vermeld blog-statistieken
Hoe interessant het onderwerp en de doelgroep van je blog ook zijn, het draait voor bedrijven vooral om hoeveel mensen ze bereiken. Als je een blog voorstelt, moet je de bezoekersaantallen ervan vermelden in je perskit. Een simpele manier hiervoor is gewoon een grafiek meesturen met de laatste cijfers.
Je kunt daarbij denken aan:
- Unieke bezoekers per maand
- Pageviews per maand
- Social following: het aantal volgers op Facebook, Twitter, Instagram of andere sociale media-kanalen
Ben je vermeld door andere influencers? Vermeld dat dan ook in je mediakit. Hiermee creëer je autoriteit. Heb je de beschikking over uitgebreide demografische statistieken? Benoem dan ook leeftijd, geslacht, woonplaats en interesses van je websitebezoekers. Misschien heb je nog weinig volgers of bezoekers, omdat je bijvoorbeeld nog niet zo lang aan het bloggen bent. Dan is het slim om de groei van je volgers te vermelden in plaats van het concrete aantal pageviews of bezoekers. In zo’n geval klinkt een groei van 60% in het aantal pageviews een stuk overtuigender.
Benoem samenwerkingsmogelijkheden en tarieven
Er zijn verschillende manieren waarop je een samenwerking kunt aangaan met bedrijven of marketeers. Benoem welke mogelijkheden jouw blog biedt en welke tarieven je hanteert.
Denk daarbij aan:
- advertorials
- gastblogs
- gesponsorde posts
- winacties
- product reviews
Het is slim om hierbij direct de geldende voorwaarden te benoemen. Komt er bijvoorbeeld een vermelding te staan van ‘gesponsorde content’ bij een blogpost? Bied je mogelijkheden aan voor promotie via sociale media? Dit soort gegevens kun je in een korte handleiding opnemen met nuttige info. Dit kan ook belangrijk zijn met betrekking tot de verschillende social media kanalen. Het is tegenwoordig verplicht om hiervan vermelding te maken. Denk bijvoorbeeld aan YouTube waarbij je dit moet aangeven.
Lees hier meer over waaraan een goede advertorial moet voldoen.
Heb je al voorbeelden van eerdere gastblogs? Zet deze dan ook op je blog, zodat bedrijven die willen adverteren of samenwerken een goed beeld krijgen van wat je te bieden hebt.
Verschillende vormen van samenwerking
Als ondernemer kun je kiezen uit verschillende soorten samenwerking met bedrijven en marketeers. Jij bepaalt onder welke voorwaarden je een samenwerking aangaat. Neem deze voorwaarden op in je perskit. Sommige bloggers zijn bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in barterdeals. Is dit ook voor jou van toepassing? Dan kun je dit gewoon vermelden. Wil je voor langere tijd samenwerken en een staffelkorting aanbieden bij meerdere opdrachten? Super! Geef een helder overzicht van de tarieven die je hanteert.
Mediakit: de voordelen voor bloggers
- Het grootste voordeel van een mediakit is het feit dat je bedrijven en potentiële opdrachtgevers in één oogopslag een beeld geeft van je blog en samenwerkingsmogelijkheden.
- Wanneer je een grote website of bekende blog beheert, ontvang je waarschijnlijk veel aanvragen van bedrijven die met je willen samenwerken. Het beantwoorden van al deze e-mails en telefoontjes kost veel tijd. Een mediakit voorkomt dat je iedere keer opnieuw hetzelfde verhaal moet vertellen. Jouw perskit bevat alle informatie waarnaar marketeers op zoek zijn. Stuur je mediakit daarom naar geïnteresseerde partijen toe en laat zien wat jij te bieden hebt.
- Daarnaast straalt een mediakit professionaliteit uit. Je laat zo aan online marketeers zien dat je heel goed weet wat je doet.
Online mediakit gebruiken
Op aanvraag versturen
De meeste bloggers zetten hun mediakit in bij aanvragen van geïnteresseerde bedrijven en potentiële adverteerders. Je kunt de mediakit dus gewoon op aanvraag per mail versturen. Ook kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van een pr-bureau voor je media kit. Het is ook mogelijk om voor jezelf een kort e-book te maken met waardevolle informatie en een handig overzicht met alle mogelijkheden. Dit komt natuurlijk een stuk professioneler over en is vrij eenvoudig om te maken.
Speciale webpagina opnemen
Trekt je blog veel bezoekers per maand? Dan kun je overwegen om een speciale pagina op je website op te nemen, waarop je alvast algemene informatie over je blog verstrekt. Hier kun je bijvoorbeeld een korte introductie geven over de doelgroep van jouw blog, het aantal unieke bezoekers per maand of andere doelgroepcijfers. Het is overigens ook raadzaam om gebruik te maken van een mooie header afbeelding en deze met de mediakit mee te sturen. Dit kun je zelf maken met een gratis programma zoals Canva of eventueel met, photoshop. Het is namelijk belangrijk dat de layout van je media kit netjes is wanneer iemand deze onder ogen krijgt.
Laat de klant naar jou komen
Er zijn tegenwoordig veel online marketeers die op zoek zijn naar mogelijkheden voor gastblogs. Onderschat dit niet! Maak het potentiële klanten zo gemakkelijk mogelijk om de info over advertentiemogelijkheden te vinden op je website. Zorg er daarom voor dat je naast je reguliere contactpagina, een specifieke contactpagina of informatiepagina voor marketeers aanmaakt. Op onze Informatiepagina Adverteren lees je bijvoorbeeld welke samenwerkingsmogelijkheden Mijnzzp.nl aanbiedt voor adverteerders. Hier zie je ook een real life weergave van de webstatistieken, waarbij je zelfs kunt filteren op andere weergaven en periodes. Dit geeft potentiële adverteerders een goed beeld van de prestaties van je website.
Zelf bedrijven benaderen
Tot slot kun je als schrijver zelf ook bedrijven benaderen met je mediakit. Stuur een e-mail met een voorstel voor samenwerking, waar je de perskit bijvoegt. Zorg ervoor dat je e-mail en mediakit relevant zijn voor het bedrijf. De ontvanger moet de informatie eenvoudig kunnen bekijken. Beschikt je blog en social following al over een hoge online autoriteit? Dan kan het zeker de moeite waard zijn om zelf bedrijven te benaderen. Maar ook als je nog weinig ervaring met samenwerkingen hebt, kun je gewoon de stoute schoenen aantrekken en bedrijven benaderen. Misschien zal het niet direct tot een concrete samenwerking leiden, maar de organisatie zal je op een later moment misschien toch wel weten te vinden. Wie niet waagt, die niet wint.
Mijnzzp.nl