Team Mijnzzp

Bedrijfsongeval

Ben je ondernemer en heb je mensen in dienst op kantoor, in de loods of een andere werkruimte? Wist je dan dat je als werkgever verplicht bent om maatregelen te treffen op het gebied van bedrijfshulpverlening? Een belangrijke verantwoordelijkheid van elk bedrijf en een noodzakelijk onderdeel van een gezonde en veilige werkomgeving.

Bedrijven moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat hun werknemers in staat zijn om op een veilige en gezonde manier te werken. Daar komt bedrijfshulpverlening om de hoek kijken. Het is een verzamelnaam van maatregelen en activiteiten die bedrijven kunnen nemen om de veiligheid en gezondheid van hun werknemers te waarborgen. Denk dan bijvoorbeeld aan het bewaken van werkomgevingen en preventieve maatregelen om arbeidsongevallen te voorkomen, maar ook bij het bieden van eerste hulp bij ongevallen. Dit is natuurlijk een belangrijk aspect van de arbeidsomstandigheden en heeft indirect ook invloed op de productiviteit en tevredenheid van de werknemers. Zo voelen werknemers of klanten zich veilig.

Effectieve bedrijfshulpverlening

Als je je afvraagt wat er verder nog meer onder bedrijfshulpverlening wordt verstaan; dit kunnen tal van uiteenlopende dingen zijn. Het begint vaak bij het opstellen van procedures voor noodzakelijke hulpverlening, een evacuatieplan bij nood, het beschikbaar stellen van noodzakelijke hulpmiddelen zoals brandblussers en AED's en beslissen welke medewerkers worden opgeleid voor het volgens van BHV cursus voor het bieden van eerste hulp. Bedrijven kunnen ook regelmatig oefeningen organiseren voor de werknemers om de effectiviteit van hun bedrijfshulpverlening procedures te testen en te verbeteren.

De taken van een BHV’er

Werknemers kunnen dus een BHV cursus volgen en zo hun BHV-certificaat halen. Zo’n cursus is zowel geschikt voor particulieren, ZZP’ers, MKB als grote bedrijven. De basiscursus stelt werknemers in staat om te leren wat ze tijdens een calamiteit moeten doen om letsel en schade zoveel mogelijk te beperken. Verder word je doorgaans ook geleerd hoe je een brand moet blussen, het beste kunt ontruimen en hoe eerste hulp te verlenen en reanimeren met en zonder AED. Om in contact te blijven met mede-hulpverleners wordt er vaak gekozen voor BHV portofoons.

Geen keuze, maar noodzaak en verplichting

Het is dus geen keuze, als je eenmaal werknemers in dienst hebt, ben je als onderneming verplicht om maatregelen te nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Bedrijven moeten sinds 1994 ervoor zorgen dat ze voldoen aan de wet- en regelgeving op dit gebied en dat ze regelmatig hun bedrijfshulpverlening procedures evalueren en bijwerken. Dit staat in de Arbowet. Bedrijfshulpverlening is niet alleen belangrijk voor de werknemers, maar ook voor de bedrijfsvoering. Een gezonde en veilige werkomgeving draagt bij aan een betere productiviteit en vermindert het risico op verzuim door ziekte of ongevallen. Bovendien vergroot het de reputatie van het bedrijf als een verantwoorde en betrouwbare werkgever.

Verbeterde veiligheid en gezondheid

De belangrijkste reden om bedrijfshulpverlening serieus te nemen is om de veiligheid en gezondheid van de werknemers te waarborgen. Door regelmatige inspecties en het opleiden van werknemers in eerste hulp, kunnen bedrijven helpen voorkomen dat ongelukken of gezondheidsproblemen zich voordoen. Bovendien kunnen bedrijven er ook voor zorgen dat er altijd noodzakelijke hulpmiddelen aanwezig zijn, zoals brandblussers en AED's om ongevallen snel op te lossen.

Betere productiviteit en vermindering van verzuim

Een gezonde en veilige werkomgeving is natuurlijk ook belangrijk voor de productiviteit en tevredenheid van de werknemers. Werknemers die zich veilig voelen en zich gezond houden, zijn vaak productiever en missen minder vaak werk. Dit betekent niet alleen dat het bedrijf beter presteert, maar het vermindert ook het verzuim door ziekte of ongevallen. Bedrijven die actief bezig zijn met bedrijfshulpverlening, tonen aan dat ze zich bewust zijn van de gezondheid en veiligheid van hun werknemers en zich hierop richten. Je hebt er als werkgever dus zelf baat bij goede bedrijfshulpverlening.  En je toont aan dat je je bewust bent van de verantwoordelijkheden en de gezondheid en veiligheid van werknemers en dit serieus neemt.

Verbeterde reputatie en vertrouwen

En tot slot, een verantwoorde en betrouwbare bedrijfshulpverlening draagt zeker ook bij aan een betere reputatie van het bedrijf als werkgever. Werknemers die weten dat ze werken in een veilige en gezonde omgeving, voelen zich meer op hun gemak en hebben meer vertrouwen in hun werkgever. Dit vertrouwen wordt vervolgens weer weerspiegeld in hun werkprestaties en vergroot het aantrekkelijke karakter van het bedrijf voor potentiële werknemers. Daarnaast kunnen bedrijven die bekend staan om hun bedrijfshulpverlening, ook aantrekkelijker zijn voor klanten en zakelijke partners. Kortom: bedrijfshulpverlening is een belangrijke verantwoordelijkheid van elk bedrijf en een noodzakelijk onderdeel van een gezonde, fijne en veilige werkomgeving.

Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van mijnzzp.nl

Mijnzzp.nl