Het maken van een website is vaak niet de kunst. Je kunt namelijk heel gemakkelijk zelf een website in elkaar zetten. Dit doe je door webteksten te schrijven en een aantal leuke afbeeldingen te uploaden. Maar... dit hoeft nog niet te betekenen dat je website bezoekers aantrekt! Hier is wel wat meer voor nodig. Een succesvolle website wordt namelijk goed gevonden via Google en krijgt dus veel bezoekers. Je hebt je website natuurlijk niet zomaar gemaakt. Hier zat een bepaald doel achter. Met behulp van je website wil je namelijk dat potentiële klanten je vinden. En ze aanzetten tot actie. Dit zodat de omzetcijfers van jouw bedrijf zullen stijgen. Wanneer je merkt dat jouw website weinig bezoekers aantrekt, is het belangrijk om actie te ondernemen.
In dit artikel helpen we je hier een handje bij. We vertellen je hoe het komt dat je website weinig bezoekers heeft, en geven je een aantal praktische tips. Dit zodat je er zelf voor kunt gaan zorgen dat je website meer bezoekers aantrekt.
Inhoudsopgave
• Begin bij de basis: zo zorg je voor meer websitebezoekers
• Goede content om meer websitebezoekers te trekken
Maak je website gebruiksvriendelijk
• Blijf je website optimaliseren
• Weinig bezoekers: de oorzaken
Begin bij de basis: zo zorg je voor meer websitebezoekers
Zorg ervoor dat je de teksten van je website optimaliseert voor zoekmachines, of laat dit doen. Dit doe je door Search Engine Optimalisation (SEO) toe te passen. Google is namelijk een ontzettend slimme zoekmachine. Deze zoekmachine rankt alle organische zoekresultaten op basis van verschillende factoren. Zorg jij ervoor dat de teksten op je website geoptimaliseerd worden? Dan maak je het Google makkelijker om in te schatten waar de relevantie van jouw website ligt. Hierdoor zal jouw website hoger scoren in de zoekresultaten van Google en zal jouw website meer bezoekers krijgen.
Om ervoor te zorgen dat je website hoog scoort in de zoekresultaten van Google, is het belangrijk dat je jouw doelgroep duidelijk voor ogen hebt. Deze doelgroep - oftewel: je ideale klant - bepaal je door jezelf een aantal vragen te stellen:
- In welke leeftijdscategorie bevindt jouw doelgroep zich?
- Wat is het geslacht van jouw doelgroep?
- Waar woont jouw doelgroep?
- Wat is het opleidingsniveau van jouw doelgroep?
- Is jouw product of dienst geschikt voor zakelijke klanten of juist voor consumenten?
- Waar winkelt jouw doelgroep?
- Wat is de behoefte van jouw doelgroep, gerelateerd aan jouw product of dienst?
Het is belangrijk dat je voor jezelf helder hebt wie jouw doelgroep is en waar deze doelgroep zich bevindt. Alleen door dit duidelijk te hebben, kun je aan de slag met het schrijven van de juiste content. Bij het schrijven van de juiste content voor je website is het belangrijk om jezelf te verplaatsen in je doelgroep. Dit zodat je erachter kunt komen op welke zoekwoorden jouw potentiële klanten zoeken.
- Stel: Je bent werkzaam als aankoopmakelaar. Dan gebruiken je potentiële klanten waarschijnlijk zoekwoorden zoals aankoopmakelaar tarieven, aankoopmakelaar waarom, aankoopmakelaar betekenis en taken aankoopmakelaar.
- Stel: Je bent werkzaam als website ontwikkelaar. Dan gebruiken je potentiële klanten, zoekwoorden zoals website laten maken, zakelijke website laten maken en website design bureau.
Het bepalen van de juiste zoekwoorden doe je bijvoorbeeld met behulp van de Google Keyword Planner. Behalve dat je deze tool kunt gebruiken, is het ook belangrijk om specifieke zoekwoordcombinaties uit te proberen. Op het moment dat je werkzaam bent als dakdekker kun je hierbij bijvoorbeeld denken aan dakinspectie Zeeland, dakdekker Goes en dakrenovatie Tilburg. Hierdoor trekt je website niet altijd meteen meer bezoekers aan, maar je weet jezelf hiermee wel te onderscheiden van je concurrenten.
Goede content om meer websitebezoekers te trekken
Schrijf de content voor je website met behulp van de juiste zoekwoorden, maar altijd met oog voor de klant. Hierbij is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden niet onnatuurlijk vaak gebruikt. Google prikt daar namelijk doorheen, en je ideale klant wordt er ook niet blij van.
Bij het schrijven van goede content is het belangrijk dat je een zoekwoord percentage van 2 tot 2,5 procent aanhoudt. Nu je dit weet, kun je aan de slag met het schrijven van content waarbij het belangrijk is dat je de volgende tips volgt:
- Wees uniek! Schrijf teksten zelf. Met het klakkeloos knippen en plakken ben je zo klaar, maar je krijgt hierdoor niet meer bezoekers op je website. Goede content bestaat uit korte en duidelijke zinnen, hebben een unieke stijl en zijn relevant. Content schrijf je namelijk aan de hand van een bepaald doel.
- Wil je je doelgroep informeren? Heeft je doelgroep een bepaald probleem? Of wil je je doelgroep aansporen tot het kopen van een product. Zorg ervoor dat iedere tekst op je website uit minimaal 300 woorden bestaat.
- Gebruik relevante titels en tussenkoppen. Je website scoort het beste in Google wanneer je zoekwoorden in je titels en tussenkoppen gebruikt (dus in H1 en H2). Gebruik daarnaast dikgedrukte zoekwoorden en opsommingen om de tekst leesbaarder te maken.
- Plaats interne links. Zorg ervoor dat je bij het schrijven van content links plaatst. Dit kunnen links naar externe websites zijn die relevant zijn voor jouw bedrijf, maar dit kunnen ook links zijn naar teksten op je eigen website. Het is helemaal fijn wanneer andere ondernemers bij het schrijven van hun content linken naar jouw website.
- Registreer je onderneming in Google. Het is belangrijk om je onderneming en daarbij dus ook je website te registreren in Google. Je kunt dit doen in Google Maps en je kunt je website plaatsen in een online bedrijvengids. Een voorbeeld van zo’n online bedrijvengids is Google Mijn Bedrijf.
- Geef de afbeeldingen en foto’s op je website een naam. Zorg ervoor dat je de afbeeldingen en foto’s die je op je website plaatst, voorziet van een passende naam. Een naam die alleen maar bestaat uit cijfers geeft geen informatie- en zoekmachines scannen geen afbeeldingen, maar omschrijvingen.
- Wees creatief. Plaats niet alleen teksten op je website, maar plaats ook video’s en podcasts. Naast Google is ook YouTube een veelgebruikte zoekmachine. Neem dus een bedrijfsvideo of productvideo op en plaats deze op je website.
Bij het creëren van goede content komt dus heel wat meer kijken dan alleen het schrijven van simpele tekstjes. Het is echt zo dat het aantal bezoekers op je website valt of staat met de content die je geschreven hebt. Wanneer je bovenstaande tips opvolgt en aan de slag gaat met het schrijven van de juiste content, zul je zien dat de bezoekersaantallen op je website zullen stijgen. Ook zal je website hierdoor hoger scoren in Google.
Maak je website gebruiksvriendelijk
50% van je doelgroep zoekt op zijn of haar telefoon naar informatie. Hierdoor is het dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat je website gebruiksvriendelijk is. Dit zodat je website ook optimaal weergegeven wordt op een smartphone of tablet.
Wanneer je website niet gebruiksvriendelijk is, heeft dit zelfs een negatieve invloed op je score in Google! Google maakt namelijk gebruik van mobile first indexering. Zorg er dus voor dat je website ook op een smartphone of tablet goed weergegeven wordt.
Blijf je website optimaliseren
Door regelmatig nieuwe content op je website te plaatsen blijf je actief. Dit geldt overigens ook voor de social media kanalen waarop je als ondernemer actief bent. Door je website regelmatig te optimaliseren is het mogelijk om meer conversie te behalen. Ook de score van je website in Google zal hierdoor stijgen, zodat je nog meer bezoekers op je website krijgt. Zorg ervoor dat de laadtijd van je website minimaal blijft en dat je website gebruiksvriendelijk is. Houd het dus simpel en zorg ervoor dat de bezoekers van je website blij worden.
Weinig bezoekers: de oorzaken
Wanneer jouw website weinig bezoekers heeft, kan dit dus met een aantal factoren te maken hebben. Het is belangrijk dat je bij het maken van een website bovenstaande tips opvolgt. Dit zodat je jezelf niet langer af hoeft te vragen waarom jouw website weinig bezoekers aantrekt. Mocht je nu merken dat je niet helemaal zelf aan de slag kunt met de genoemde tips, dan kun je natuurlijk altijd de hulp van een professional inschakelen. Er zijn namelijk allerlei bedrijven die gespecialiseerd zijn in het optimaliseren van websites.
Lees ook ons artikel: hoe krijg je meer bezoekers op je website? 11 tips
Mijnzzp.nl