Stel je bent eindelijk klaar met je eigen blogsite of vlog. Wat nu? Hoe verdien je daar een leuk bedrag aan passief inkomen mee? Naast het maken van leuke en aansprekende blogs of vlogs met veel bezoekers kan je ervoor kiezen om producten van fabrikanten of dienstverleners aan te prijzen op jouw blog of vlog. Nog belangrijker is het om je daar voor te laten betalen door de fabrikanten of dienstverleners. Kortom, je kan gesponsorde content aanprijzen. Je brengt dan bepaalde producten of diensten onder de aandacht van jouw volgers. De vorm van online marketing komen vandaag de dag onder verschillende benamingen voor zoals branded content, artikelmarketing of als native advertising. Wij proberen in dit artikel de veelgestelde vragen over gesponsorde artikelen te beantwoorden.
Wanneer je waardevolle content maakt, dan krijg je vroeg of laat te maken met bedrijven en marketeers die willen adverteren. Meestal gaat het om content gericht op een specifieke doelgroep of nichemarkt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het inzetten van video advertenties, een instagram advertentie of bijvoorbeeld het online reclame maken via social media. De meeste bedrijven zoeken naar kanalen die de juiste doelgroepen aanspreken. Het doel is in ieder geval het aanspreken van nieuwe potentiële klanten.
Inhoudsopgave
• Thought leader met groot bereik in de markt zoeken
• Naamsbekendheid vergroten
• Waardevolle manier van native advertising
Gesponsorde content opdrachten krijgen
• Hoe wordt je bedrijf sneller gevonden?
• Hoe krijg je aanvragen om gesponsorde posts te plaatsen?
Wat kan je vragen voor betaalde advertenties?
• Moet je melden dat het om betaalde advertenties gaat?
Thought leader met groot bereik in de markt zoeken
Voor het opzetten van één campagne is het samenwerken met influencers meestal nodig. Dit kan bijvoorbeeld een populair Instagram-account zijn voor gerichte Instagram campagnes of andere sociale media. De soort content zal meestal het platform bepalen. Voor video's kun je bijvoorbeeld ook gebruikmaken van bekende YouTubers en voor vakantiecampagne van een reisblogger. Met andere woorden moet de persoon, website of platform bij een merk passen.
Naamsbekendheid vergroten
Heerlijk helder .... De meeste mensen weten wat er op de stippellijn hoort te staan. Het biermerk Heineken natuurlijk. Heineken is één van de bekendste biermerken ter wereld. Een briljante strategie van het biermerk om naamsbekendheid in Nederland te verkrijgen was deze drie H's in de advertentie. Als een consument een keuze moet maken is de kans groter als hij het merk goed kent, en de naam vaker heeft gehoord. Dit komt door de voortdurende reclames en zichtbaarheid van het merk op internet en televisie.
Waardevolle manier van native advertising
Om hun online zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten hebben veel merken een advertentiebudget. Het voordeel van bedrijven om te kiezen voor bloggers heeft te maken met de doelgroep van het bedrijf en de blogger. Vaak hebben zij dezelfde doelgroep. Door de blogger reclame te laten maken voor een bepaalde dienst of product is het dus mogelijk om zeer gericht reclame te maken. Branded content heeft al lang niet meer alleen te maken met websites. Denk juist ook aan het inzetten van social media kanalen en aan het toepassen van product placement in video's. Er zijn tegenwoordig veel social media platforms die geschikt zijn voor native advertising.
Gesponsorde content opdrachten krijgen
Als blogger is het belangrijk om goed gevonden te worden. Daarnaast is het belangrijk dat mensen jouw teksten ook daadwerkelijk lezen. Dat wil een bedrijf ook heel graag. Zeker als het bedrijf nog niet heel erg bekend is. Als je als blogger goed gevonden kan worden op het internet kan je aanvragen krijgen van bedrijven om hun producten en diensten aan te prijzen.
Dit kan door bijvoorbeeld een review van een product te geven voor jouw volgers of het product openlijk in je blog te noemen. Er is vandaag de dag wel veel concurrentie wanneer we het hebben over native advertising of branded content. Het is dus belangrijk om op de juiste manier bekendheid op te bouwen om een product of dienst te kunnen promoten voor bedrijven.
Hoe wordt je bedrijf sneller gevonden?
Onder andere door; influencers die de naam van het bedrijf noemen. Als je een bepaald onderwerp opzoekt in Google, krijg je de tien beste resultaten die voldoen aan het zoekwoord. Over het algemeen kijken mensen niet verder dan de eerste tien resultaten. Het is dus belangrijk voor veel bedrijven om in de top tien van Google te komen. Google ranked resultaten aan de hand van vermeldingen van het zoekwoord in de tekst en titel en het aantal backlinks. Een backlink is een verwijzing in de tekst waar (als je daarop klikt) je doorgestuurd wordt naar een andere website. Maak bijvoorbeeld ook gebruik van persberichten en van Pinterest om meer herkenbaarheid op te bouwen.
Hoe krijg je aanvragen om gesponsorde posts te plaatsen?
Als je een YouTube-kanaal hebt met ruim 100.000 abonnees kun je een behoorlijk inkomen verdienen. Men zegt duizenden euro’s per sponsoring. Ook een blog met dagelijks veel views van geïnteresseerde consumenten is populair bij bedrijven, om daar hun gerichte reclamecampagne te laten uitkomen. Dus simpelweg moet je heel wat volgers hebben, wil je aanvragen krijgen voor betaalde content.
Bedrijven vallen echter niet over elkaar heen om jou aan een lucratieve deal te helpen. De meeste bedrijven zijn alleen geïnteresseerd in de grote en invloedrijke kanalen. Ook de geloofwaardigheid, authenticiteit en bekendheid als persoon speelt een belangrijke rol voor bedrijven. Met andere woorden moeten de statistieken kloppen wil je kans maken binnen de markt. Het gaat in ieder geval niet alleen om een groot bereik. Jouw merk als persoon is net zo belangrijk.
Wat kan je vragen voor betaalde advertenties?
Als je denkt dat je al in de eerste maand van je blogsite of vlog al aanvragen krijgt voor betaalde content en duizenden euro's gaat verdienen heb je het meestal mis. Sommige van de grootste vloggers zijn al jaren bezig om te zijn waar ze nu zijn. Youtuber Enzo Knol bijvoorbeeld, die vanaf zijn 21ste leeftijd video’s post over zijn leven op YouTube, is het ultieme voorbeeld voor veel jeugdige bloggers en vloggers. Bloggers zijn over het algemeen wel minder populair als deze vlogger, maar kunnen evengoed gevraagd worden voor betaalde content. Dit kan bijvoorbeeld een paar tientjes opleveren per opdracht maar ook honderden euro's. Het binnenhalen van een advertorial voor samenwerking is ook afhankelijk van de branche en je eigen expertise.
Moet je melden dat het om betaalde advertenties gaat?
Om heel kort te zijn is het antwoord 'JA'. De richtlijn van Google is heel duidelijk. Bij een gesponsord product of dienst moet een vermelding staan dat dit een gesponsorde inhoud is. Zonder vermelding kan het voorkomen dat Google je zal straffen. Je website kan hierdoor in het ergste geval niet meer vindbaar in de zoekmachine Google zijn. Daarnaast is er ook Nederlandse wetgeving met betrekking tot het plaatsen van betaalde content. Het is dus belangrijk dat je een sponsoring kenbaar maakt. Het maakt verder niet uit welke vorm van branded content of native advertising je toepast.
Mijnzzp.nl