Het afgelopen jaar is maar weer eens gebleken dat innovatie in alle bedrijfssectoren van belang is. Als je altijd maar op dezelfde manier doorgaat met je bedrijf bestaat het risico dat anderen je voorbij streven. Bijvoorbeeld met een nieuw verdienmodel of met een andere innovatieve ontwikkelingen. Daarom is het ook voor kleine bedrijven en voor jou als zzp'er belangrijk om te blijven innoveren. Zo ga je mee met de veranderingen in de maatschappij en met de behoefte van je doelgroep. Het is als ondernemer erg belangrijk om met de tijd mee te gaan. Dit heeft ook zeker betrekking op het toepassen van innovatie en alle mogelijkheden die hierbij komen kijken.
Inhoudsopgave
Nieuw verdienmodel als innovatie
• Service optimaliseren
Nieuw verdienmodel als innovatie
Een van de opties om te innoveren is door met nieuwe verdienmodellen te komen. De coronacrisis heeft bewezen dat nieuwe verdienmodellen werken. Denk maar aan de vele restaurants die in plaats van gasten binnenkregen over zijn gestapt naar een bezorgdienst om maaltijden bij gasten af te leveren. Er is niet altijd een crisis nodig om een nieuw verdienmodel te lanceren.
Het is zelfs heel slim om niet altijd maar op één paard te wedden. Zo zijn er bedrijven die innoveren door producten of diensten op structurele manier aan klanten aan te bieden. Bijvoorbeeld in de vorm van een maandelijks abonnement op een product of dienst. Dat is ook een perfecte manier om klanten aan je te binden.
Service optimaliseren
Innovatie hoeft niet altijd om een nieuw product of extra dienst te gaan. Naast nieuwe verdienmodellen is het bijvoorbeeld ook mogelijk om je te richten op andere bedrijfsonderdelen. Denk maar aan het optimaliseren van je service. Is die op dit moment wel zo goed als je denkt? Het is voor klanten bijvoorbeeld steeds belangrijker om bedrijven op meerdere manieren te bereiken. Zo is het onder meer een optie om de servicegerichtheid uit te breiden door actief te zijn op social media.
Dan kan je met klanten in gesprek gaan of berichten uitwisselen. Dat vergroot ook nog eens de betrokkenheid van je doelgroep met je eigen bedrijf. Bekijk welke bedrijfsonderdelen er verder te optimaliseren zijn en maak ruimte voor nieuwe verdienmodellen. Het is daarbij ook nog slim om in te spelen op duurzaam ondernemen, want dat wordt steeds belangrijker in de maatschappij en in het bedrijfsleven.
Mijnzzp.nl